Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 618 |

03.11.2005: Pohořelec
Preference tramvají na Pohořelci opět funguje! Poté, co byl obnoven provoz na Vypich a zastávka Pohořelec přestala být nástupní a výstupní, je SSZ 1.111 Keplerova - Parléřova znovu v dynamickém řízení s preferencí tramvají. Preference byla vypnuta 21. října několik dní poté, co zastávka Pohořelec začala fungovat jako konečná. Došlo k prodloužení zastávkových pobytů, a protože se tramvaje přihlašují k signalizaci ještě před zastavením v zastávce, neodpovídala data v řadiči aktuálním dopravním poměrům. Docházelo ke zbytečnému omezování kolizní AD. Na trati zůstávají ve výlukovém provozu čtyři tramvajové linky místo pravidelných dvou.

27.10.2005: Ke Krči
Vyhrazený pruh pro autobusy. To je zvažovaná možnost, jak řešit zpožďování autobusů MHD v ulici Ke Krči, kde se tvoří kolony automobilů směřujících na Barrandovský most. DP a Ropid navrhují zřízení BUSpruhu, který by umožnil autobusům ve směru na Smíchov plynulý průjezd ulicí Ke Krči až k zastávce Přístaviště. Komunikace spadá do kompetence odboru dopravy MHMP, který bude o provedení případných úprav rozhodovat. Zřízení vyhrazeného pruhu by znamenalo zrušení parkovacích míst v ulici Ke Krči v délce pruhu. Nyní připravuje MČ Praha 4 zklidnění dopravy v souběžné ulici Branická, kterou řidiči používají k objíždění zahlcené ulice Ke Krči.

19.10.2005: Metrobus
Obce ležící jihovýchodně od Prahy plánují projekt Metrobus. Podle starosty Psár Jiřího Janaty jde zatím o snahu vybudovat vyhrazený koridor pouze pro autobusy hromadné dopravy ke stanici metra. Uvedla to regionální příloha deníku Mladá fronta Dnes. Trasa nového dopravního spojení, které by mělo pomoci řešit dopravní situaci v některých 'satelitech' blízko Prahy, by měla začínat v Jesenici a vést přes Šeberov, Hrnčíře a Vestec. Za deset minut by se lidé dostali na stanice metra C - Chodov a Roztyly. Součástí plánu jsou i záchytná parkoviště. Jak už bylo dříve prezentováno, v budoucnosti není vyloučeno ani vybudování kolejového spojení.

11.10.2005: HDŘÚ
Na některé křižovatky v Praze jsou Policií České republiky opět nasazovány pevné programy z HDŘÚ, které znemožňují preferenci tramvajové dopravy. Po tříměsíčním období, kdy preference fungovala na všech křižovatkách trvale, bylo v říjnu dosud zaznamenáno nasazování pevných programů na křižovatkách Argentinská - Plynární a nábřeží Kapitána Jaroše - Štefánikův most (pod Letenským tunelem). Vzhledem k těmto skutečnostem zintenzivní stránky Preference pražských tramvají sledování křižovatek a zváží další kroky, kterými bude možné pomoci objasnit postoj města k dopravě a preferenci MHD.

07.10.2005: Branická, Ke Krči
Městská část Praha 4 nechala zpracovat dopravní studii pro oblast starého Braníku, kde se tvoří kolony vozidel. Podle informací zveřejněných v novinách Prahy 4 Tučňák se studie v několika variantách zabývá zklidněním ulice Branická, kterou řidiči využívají k objíždění ulice Ke Krči. O tom, zdali studie řeší také preferenci městské autobusové dopravy, která je blokována kolonami vozidel v ulici Ke Krči, v textu informace nejsou. Studii posoudí komise dopravy, která Radě MČ Praha 4 doporučí optimální variantu. Občané a firmy z Branické ulice a okolí se k záměru mohou vyjádřit. Studie je do poloviny října k nahlédnutí na odboru dopravy a silničního provozu ÚMČ Praha 4 v Táborské ulici v pondělí a ve středu po objednání na e-mailu radek.polak@praha4.cz. Stránky Preference pražských tramvají budou o vývoji informovat.

07.10.2005: Policie ČR
Ve čtvrtek 6. října proběhl v Praze šestý ročník soutěže 'O nejlepšího regulovčíka Policie České republiky Správy hl. m. Prahy'. Utkalo se v ní celkem devatenáct policistů z Prahy a Brna, kteří měli za úkol prokázat své teoretické znalosti vybraných zákonů a zručnost v řízení křižovatek v terénu. Jak uvedly internetové stránky Ministerstva vnitra, manuální řízení probíhalo na křižovatkách nábřeží kpt. Jaroše - Štefánikův most a nábřeží Edvarda Beneše - Čechův most, tedy na levobřežní komunikaci s provozem tramvají. Podle serveru se policisté a policistky snažili upřednostňovat tramvajovou dopravu před individuální automobilovou dopravou. Porotu tvořili také dva dispečeři tramvají z pražského Dopravního podniku. Více informací zde.

23.09.2005: Pražský hrad
Dopravní podnik hl. m. Prahy podal odvolání proti rozhodnutí pražského Magistrátu, kterým byly povoleny stavební úpravy komunikace v rámci stavby SSZ 1.146 – Mariánské hradby – U Prašného mostu. Předmětem odvolání je navržená změna dopravního značení oproti současnému stavu. Zatímco nyní je při vypnuté signalizaci zajištěna přednost pro tramvaje, nová úprava preferuje automobily vjíždějící a vyjíždějící ze slepé ulice U Prašného mostu, která slouží jako parkoviště. DP požaduje dořešení dopravního značení ve prospěch přednosti tramvajové dopravy. Stanovisko DP a Vyrozumění o podaném odvolání je k dispozici na úřední desce MHMP. Fotokopie odvolání DP je zde.

19.09.2005: Den bez aut
V neděli 18. září se v Praze konal Den bez aut. Mezi 9. a 22. hodinou bylo uzavřeno Smetanovo nábřeží pro automobily. Na Mánesově mostě se představily historické i moderní typy tramvají a autobusů. Akce se konala jako součást Evropského týdne mobility (16. - 22. září), ke kterému se Praha připojila spolu s dalšími městy. Klade si za cíl motivovat občany, aby při dojíždění do zaměstnání a do škol upřednostňovali dopravu šetrnou k životnímu prostředí, chce přitáhnout jejich pozornost k problematice dopravy v centrech měst a zdůraznit individuální zodpovědnost každého za stav, v jakém bude Země zachována pro budoucí generace. Další informace uvádí informační server Prahy.

18.09.2005: Seznam SSZ
Nová aktualizace seznamu SSZ na tramvajové síti. Stránky Preference pražských tramvají zařazují do přehledu světelných signalizací také SSZ 5.575 Časový ostrůvek - MHD zastávka LIHOVAR, a to jako semafor s absolutní preferencí. SSZ funguje v režimu trvalého signálu volno pro tramvaje a blikající žluté pro auta. V okamžiku vjezdu tramvaje do prostoru nástupního ostrůvku se pro auta navolí signál stůj, který trvá do okamžiku odjezdu tramvaje ze zastávky. Chodcům je tak umožněn bezpečný příchod na nástupní ostrůvek. Semafor platí pouze pro směr do centra. Na tramvajových tratích v Praze se nachází celkem 199 SSZ, z nichž 93 preferuje tramvaje. Podíl SSZ s preferencí činí 47%. Seznam zde.

12.09.2005: Brno
Preference tramvají světelnou signalizací funguje v Česku také na jiných místech nežli v Praze. Některé křižovatky s preferencí se nacházejí například v Brně. Křižovatkou, která funguje s efekty absolutní preference tramvají, je tramvajový přejezd Kamenolom v městské části Bystrc. Tramvaje zde navíc nemají přednost zaručenu jen semaforem, ale také v případě, kdy signalizace nefunguje. I dopravní značení totiž upřednostňuje tramvaje. A to značkou 'Dej přednost v jízdě tramvaji!' a zároveň také výstražným křížem pro vícekolejný železniční přejezd. Další informace k tomuto místu se nacházejí na webu o Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 618 |

  NOVINKY
06.01.2023 Nový semafor na Basilejském náměstí
Na konci minulého roku bylo uvedeno do provozu nové SSZ 3.375 Želivského – Malešická. Vzniklo na Basilejském náměstí v rámci developerského projektu, který si klade za cíl nové využití ploch Nákladového nádraží Žižkov. Původní dvě neřízené křižovatky s falešným kruhovým objezdem byly nahrazeny jednou řízenou křižovatkou. Ta funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají a autobusů. Preference tramvají je řešena prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Pro optimální fungování si vyžádá menší doladění. V noci funguje signalizace v režimu fáze blikající žlutá, tedy s možností zapnutí signalizace chodcem přes hlavní směr tlačítkem, bez preference MHD. Přínosem pro chodce je kromě řízeného přechodu, který je součástí křižovatky, také vybudování jednoho plnohodnotného ostrůvku. V předchozím řešení byly dva úzké ostrůvky, alespoň nestavebně vybudované při poslední opravě vozovek. Upravený dopravní režim znemožňuje odbočení aut z ulice Jana Želivského od jihu vlevo. Odbočení od severu je umožněno pomocí směrových signálů. Ulice Jana Želivského mezi Olšanskou a Ohradou patří dlouhodobě mezi místa se zvýšeným množstvím dopravních nehod, včetně nehod auta s tramvají.

23.12.2022 Rekonstrukce Bubenského nábřeží přinesla také obnovu semaforu u tržnice
Na tramvajové trati kolem Holešovické tržnice bylo uvedeno do provozu obnovené SSZ 7.135 Bubenské nábřeží – Argentinská. Signalizace funguje s preferencí tramvajové dopravy, obdobně jako před obnovou. Vzhledem k přestavbě křižovatky, kdy ve směru z centra budou po dokončení stavby najíždět auta přímo v křižovatce na koleje, je řízení mírně odlišné. Preference tramvají funguje předvýběrem, prodlužováním a vkládáním volna. Semafor nadále funguje také v režimu světelné závory pro auta. Ve směru z centra zajistí volné koleje pro možnost stanicování dvou vlaků současně v nové mysové zastávce. Ve směru do centra chrání během stanicování vídeňskou zastávku, také pro dva vlaky. Tyto světelné závory fungovaly i v předchozím řešení, kdy byla nástupiště řešena formou úzkých bariérových ostrůvků. Při rekonstrukci trati byly zvětšeny poloměry oblouků kolejí v křižovatce s Argentinskou. Na nábřeží také dojde k obnově bumlíků ve směru do centra v celé délce. Naopak ve směru z centra budou auta vedena po kolejích, obdobně jako na nábřeží Edvarda Beneše. Rekonstrukce vozovek a chodníků bude dokončena v příštím roce. Do té doby zůstane úsek kolem tržnice bez aut.

18.12.2022 Výjezd ze smyčky Zahradní Město má dynamické řízení
Více než rok trvalo zavedení dynamického řízení a preference tramvajové dopravy na SSZ 0.620 Švehlova – Topolová. Křižovatka byla v létě 2021 částečně přestavěna v souvislosti s výstavbou tramvajové smyčky Zahradní Město. Předtím semafor fungoval v dynamickém řízení s preferencí MHD, ale realizace smyčky znamenala dočasné zavedení pevného programu, který výrazně zvýšil zdržení veškeré dopravy. Obnovená preference tramvají je realizována prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Volno do smyčky je možné vybírat ve dvou polohách v cyklu až dvakrát do cyklu, volno ze smyčky v jedné poloze. Na křižovatku se vrátila rovněž preference autobusů. Aktuálně zůstává dočasně v pevném řízení ještě jedna signalizace u tramvajového obratiště, u Depa Hostivař. V listopadu byla naopak zavedena preference tramvají na SSZ 6.164 Podbabská – Ve Struhách u smyčky Nádraží Podbaba.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2023