Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 |

18.09.2005: Seznam SSZ
Nová aktualizace seznamu SSZ na tramvajové síti. Stránky Preference pražských tramvají zařazují do přehledu světelných signalizací také SSZ 5.575 Časový ostrůvek - MHD zastávka LIHOVAR, a to jako semafor s absolutní preferencí. SSZ funguje v režimu trvalého signálu volno pro tramvaje a blikající žluté pro auta. V okamžiku vjezdu tramvaje do prostoru nástupního ostrůvku se pro auta navolí signál stůj, který trvá do okamžiku odjezdu tramvaje ze zastávky. Chodcům je tak umožněn bezpečný příchod na nástupní ostrůvek. Semafor platí pouze pro směr do centra. Na tramvajových tratích v Praze se nachází celkem 199 SSZ, z nichž 93 preferuje tramvaje. Podíl SSZ s preferencí činí 47%. Seznam zde.

12.09.2005: Brno
Preference tramvají světelnou signalizací funguje v Česku také na jiných místech nežli v Praze. Některé křižovatky s preferencí se nacházejí například v Brně. Křižovatkou, která funguje s efekty absolutní preference tramvají, je tramvajový přejezd Kamenolom v městské části Bystrc. Tramvaje zde navíc nemají přednost zaručenu jen semaforem, ale také v případě, kdy signalizace nefunguje. I dopravní značení totiž upřednostňuje tramvaje. A to značkou 'Dej přednost v jízdě tramvaji!' a zároveň také výstražným křížem pro vícekolejný železniční přejezd. Další informace k tomuto místu se nacházejí na webu o Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje.

22.08.2005: Seznam SSZ
Aktualizace seznamu SSZ na tramvajové síti. V průběhu roku 2005 byly oficiálně zrušeny dvě signalizace, SSZ 8.284 Sokolovská - U Balabenky (odbočení ze Sokolovské na Palmovku) a 4.473 Modřanská - odbočení tramvaje (do smyčky Nádraží Braník). Obě signalizace fungovaly bez preference. Nyní se na tramvajových tratích v Praze nachází celkem 198 SSZ, z nichž 92 preferuje tramvaje. Podíl SSZ s preferencí činí 46%. Nejnověji je mezi signalizacemi s preferencí zařazeno SSZ Harfa, kde byla změněna řídící logika ve prospěch tramvají. Stránky Preference pražských tramvají dokončily zaevidování všech SSZ na tramvajové síti v Praze. Seznam zde.

13.08.2005: Plzeňská
Bylo zprovozněno zmodernizované SSZ 5.526 Plzeňská – Musílkova (u zastávky Kavalírka). Na semaforu funguje preference tramvají, před rekonstrukcí byla signalizace řízena pevnými programy. Detekce tramvají je zajištěna kontakty PTK1. V zastávce Kavalírka je ale nadále umístěn kontrolní bod, který nedovoluje tramvajím předjetí proti jízdnímu řádu, proto může docházet ke zbytečnému ovlivňování řízení signalizace a omezování preference tramvají. Několik týdnů funguje preference tramvají také na SSZ 5.524 Plzeňská – Pod Kotlářkou a SSZ 5.531 Plzeňská – smyčka tramvají. Na pražské tramvajové síti je celkem 91 SSZ s preferencí tramvají z celkového počtu 200 SSZ.

06.08.2005: Seznam SSZ
Na tramvajové síti je další SSZ s preferencí tramvají. V průběhu roku 2005 bylo uvedeno do provozu SSZ Střelničná – Opálkova v Praze 8. Semafor se nachází u stanice metra Ládví, je ve třífázovém řízení a preference tramvají je zajištěna prodlužováním volna pro hlavní směr a vkládáním speciální fáze pouze pro tramvaje. Vzhledem ke krátkému předstihu přihlášení tramvaje k SSZ (cca 10-14 sekund) je nedostatkem řízení nemožnost krácení kolizní fáze s volnem pro chodce. Podle evidence Preference pražských tramvají je v tuto chvíli na pražské tramvajové síti celkem 90 SSZ s preferencí tramvají z celkového počtu 200 SSZ. Podíl SSZ s preferencí činí 45 %.

03.08.2005: Plynární
V ulici Plynární má být letos instalován v několika oddělených úsecích podélný dělící práh pro ochranu kolejí před vjezdem IAD, a to v obou směrech mezi zastávkami Nádraží Holešovice a Ortenovo náměstí. V ulici Plynární je zhoršená plynulost veškeré dopravy hlavně ve směru od Ortenova náměstí ke křižovatce Argentinská – Plynární, protože v jízdním pruhu vedle kolejí trvale parkují auta. Dále by měl být osazen dělící práh v Zenklově ulici mezi Bulovkou a zastávkou Vosmíkových ve směru do centra a v ulici Sokolovské mezi ulicemi Zenklovou a Švábky ve směru do centra. Uvádí to srpnový DP-KONTAKT. V tomto roce nebyl v Praze osazen zatím ani jeden metr dělícího prahu.

31.07.2005: Plzeňská
Pokračuje rekonstrukce SSZ v ulici Plzeňská. Byly zprovozněny zmodernizované signalizace SSZ 5.524 Plzeňská – Pod Kotlářkou (u zastávky Kotlářka) a SSZ 5.531 Plzeňská – smyčka tramvají (na vjezdu do smyčky Kotlářka). Na obou funguje preference tramvají. Před dokončením je SSZ 5.526 Plzeňská – Musílkova (u zastávky Kavalírka). Detekce tramvají je zajištěna trolejovými kontakty PTK1. Už dříve bylo zrekonstruováno SSZ 5.516 Plzeňská - Na Čečeličce, které ale nefunguje s preferencí tramvají, nýbrž v koordinaci pro tramvaje se signalizací v oblasti Malého smíchovského okruhu.

23.07.2005: Patočkova
Na SSZ 6.148 Patočkova – Střešovická bylo nasazeno dynamické řízení s preferencí tramvají. Podle sledování tohoto webu fungovala preference v sobotu 23. července. Pevný program byl na SSZ nasazen v květnu kvůli záboru pruhu v Patočkově ulici ve směru do centra. V něm fungoval semafor ve všech dobách, kdy naše stránky prováděly záznamy. Poslední předchozí záznam řízení s pevným programem byl proveden 9. července. I na dalších sledovaných SSZ v posledních týdnech výrazně kleslo, nebo zcela zmizelo používání pevných programů. Preference nyní všude funguje takřka trvale.

13.07.2005: Revoluční - Řásnovka
Odbor dopravy MHMP vydal územní rozhodnutí pro rekonstrukci SSZ 1.003 Revoluční – Řásnovka, které se nachází u jižního předpolí Štefánikova mostu. Stávající SSZ bude vyjma řadiče nahrazeno novým, bude připojeno na ODŘÚ 5 a HDŘÚ a bude spojeno koordinačním kabelem se třemi sousedními signalizacemi. Semafor, který v současnosti funguje bez preference tramvají, bude opatřen tramvajovými detektory. Modernizace SSZ proběhne v rámci akce 'Rekonstrukce Štefánikova mostu', která by měla začít koncem roku.

30.06.2005: Vršovická - Kodaňská
SSZ 0.329 Vršovická - Kodaňská před obchodním centrem Carrefour v Praze 10 již funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají. V březnu jsme informovali, že na SSZ jsou nasazeny pevné programy bez preference. Ve stávajícím řízení zůstává zachována koordinace pro tramvaje i auta po Vršovické ulici se sousedním SSZ 0.326 Vršovická - Bělocerkevská. Toto SSZ ale funguje v řízení pevnými programy, protože není vybaveno vhodnou technologií pro dynamické řízení. V letech 1980 - 1982 přitom fungovalo jako historicky první v Praze v dynamickém řízení s preferencí tramvají.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 |

  NOVINKY
26.02.2023 Obnovený semafor na Kbelské a přesunutá zastávka
Obnovené SSZ 9.223 Poděbradská – Kbelská už funguje v dynamickém řízení a preferuje tramvaje, přestože na křižovatce nadále probíhají stavební práce. Preference je uplatňována vkládáním, krácením a prodlužováním vlastních fází a krácením kolizních fází, které je ovšem oproti původnímu řešení velmi omezené. Signalizace navíc neuplatňuje původní prodlužování kolizní fáze. Levé odbočení pro auta ve směru do centra přes trať je řešeno bezkolizně pomocí směrových signálů. Levé odbočení z centra je oproti tomu umožněno plnými kruhovými signály, společně s volnem pro tramvaje a protijedoucími auty. Obnova signalizace ještě není u konce. Nadále probíhá přestavba křižovatky. Dochází k jejímu rozšíření a zvýšení kapacity. Součástí projektu je přesun zastávky Kbelská na opačnou stranu křižovatky, ke kterému došlo v první polovině února. Zastávka dostala název Starý Hloubětín, zlepšila obsluhu oblasti a přestupy s tramvajemi končícími v přilehlém obratišti. Současně byla pro linku 19 (aktuálně 14) zrušena původní zastávka Starý Hloubětín u ulice Na Obrátce.

31.01.2023 Preference tramvají na Štěpánské
Ječná ulice už má také semafor s preferencí tramvají. Na konci minulého roku bylo obnoveno SSZ 2.038 Ječná – Štěpánská a následně v lednu byla doplněna detekce tramvají, jejíž realizace si vyžádala tramvajovou výluku. Nyní signalizace funguje s preferencí tramvají. Je uplatňována prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ve směru od Karlova náměstí se tramvaje přihlašují ke světlům na vjezdu do zastávky Štěpánská. Proto byly nedávno upraveny jízdní doby tramvají tak, aby v tomto kontrolním bodě vlaky nevyčkávaly do času odjezdu dle jízdního řádu. V opačném směru se tramvaje přihlašují těsně za řízeným přechodem u Melounovy ulice, takže signalizace nestihne v některých případech optimálně na tramvaj reagovat. Jedná se o první semafor v Ječné ulici, který funguje s preferencí MHD. Ostatní zařízení operují v pevných programech. V horní části ulice se jedná o semafory navázané na oblast magistrály, v dolní části jde o SSZ Karlovo náměstí – Ječná, kam ani po více než roce nebylo dodáno dynamické řízení.

06.01.2023 Nový semafor na Basilejském náměstí
Na konci minulého roku bylo uvedeno do provozu nové SSZ 3.375 Želivského – Malešická. Vzniklo na Basilejském náměstí v rámci developerského projektu, který si klade za cíl nové využití ploch Nákladového nádraží Žižkov. Původní dvě neřízené křižovatky s falešným kruhovým objezdem byly nahrazeny jednou řízenou křižovatkou. Ta funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají a autobusů. Preference tramvají je řešena prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Pro optimální fungování si vyžádá menší doladění. V noci funguje signalizace v režimu fáze blikající žlutá, tedy s možností zapnutí signalizace chodcem přes hlavní směr tlačítkem, bez preference MHD. Přínosem pro chodce je kromě řízeného přechodu, který je součástí křižovatky, také vybudování jednoho plnohodnotného ostrůvku. V předchozím řešení byly dva úzké ostrůvky, alespoň nestavebně vybudované při poslední opravě vozovek. Upravený dopravní režim znemožňuje odbočení aut z ulice Jana Želivského od jihu vlevo. Odbočení od severu je umožněno pomocí směrových signálů. Ulice Jana Želivského mezi Olšanskou a Ohradou patří dlouhodobě mezi místa se zvýšeným množstvím dopravních nehod, včetně nehod auta s tramvají.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2023