Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 |

03.11.2021: 224 metrů bumlíku na nábřeží Edvarda Beneše
Rekonstrukce tramvajové trati na nábřeží Edvarda Beneše přinesla zlepšení plynulosti provozu tramvají. Během stavby mezi Štefánikovým a Čechovým mostem došlo k příčnému posunu kolejí až o třičtvrtě metru k řece, čímž byl ve směru do centra vytvořen plnohodnotný pruh pro automobily. Posledních 224 metrů trati před zastávkou Čechův most je opatřeno betonovou oddělovací tvarovkou, která v místě zamezuje nežádoucímu najíždění na koleje, čímž zvyšuje plynulost a bezpečnost provozu tramvají. Opatření bude přínosem zejména za silného provozu, či při dopravních omezeních na blízkých komunikacích, která v minulosti vedla ke kolapsu tramvajové dopravy. Naopak ve směru z centra, kde je dopravní situace příznivá, byly automobily plně převedeny na koleje. Trať byla po rekonstrukci uvedena do provozu 1. listopadu. V příštím roce by rekonstrukci měla završit přestavba zastávek Čechův most. Na bumlík ve směru do centra by měla navázat vídeňská zastávka.

01.11.2021: U Muzea opět častější výběr tramvají
Z pražské tramvajové sítě zmizelo jedno nejhorších míst z pohledu zdržení na světelné signalizaci. SSZ 1.078 Legerova – Vinohradská, které bylo od srpna řízeno prostým pevným programem, umí opět vybrat volno pro tramvaj ve více než v jedné poloze v cyklu řízení. Během všedních dnů přitom dochází dokonce ke zlepšení oproti původnímu stavu před obnovou. Zatímco do srpna byl semafor řízen pevným programem s výzvou pro tramvaj ve dvou polohách v cyklu řízení, aktuálně je možné vybírat volno hned ve třech polohách, nejvýše dvakrát do cyklu. Maximální zdržení tramvají se tak pohybuje kolem 40 sekund. V nočním období a o víkendech je situace naopak nadále horší než před obnovou. Volno se při krátkých cyklech vybírá na výzvu nanejvýš jednou za cyklus v jedné poloze a zdržení tak může dosahovat až k 60 sekundám. Ani aktuální způsob řízení není plně dynamický, jde o pevné programy s výzvami pro tramvaje. Celá křižovatka by se měla v nejbližších letech dočkat významné změny při výstavbě tramvajové tratě na Václavské náměstí.

05.10.2021: Nové signalizace na Zahradním Městě preferují tramvaje
Zprovoznění nového přestupního uzlu Zahradní Město přineslo také dvě nové světelné signalizace na pražskou tramvajovou síť. Deset dní po otevření nádraží bylo uvedeno do provozu nové SSZ 0.710 Průběžná – Na Padesátém, které se nachází v dříve nepřehledném oblouku severně od podjezdu. Novinkou je také SSZ 0.716 Průběžná – rampa Jižní spojky, které leží těsně u jižní strany terminálu. Kromě přístupu cestujících na zastávky MHD kryje levé odbočení aut od Zahradního Města na Jižní spojku. Obnoveno bylo SSZ 0.618 Švehlova – rampa Jižní spojky, které je nyní řízeno v dynamické koordinaci se SSZ 0.716. Všechny signalizace byly uvedeny do dynamického řízení. Postupně byla zprovozněna detekce a tedy preference tramvají, pracuje se na dokončení autobusové detekce. Preference MHD je prováděna prodlužováním a krácením vlastní fáze a krácením kolizní fáze. V případě SSZ 0.710 pro tramvaje navíc vkládáním fáze. Naopak do pevného řízení bez preference prozatím přešlo SSZ 0.620 Švehlova – Topolová, do kterého byla zaústěna nová tramvajová smyčka Zahradní Město.

28.09.2021: Preference u Arbesova náměstí zůstává i po obnově. Stejně jako pevný program u Ignáce
Další dvě signalizace byly obnoveny na tramvajové síti v Praze. Změny se dočkala smíchovská křižovatka u Arbesova náměstí. SSZ 5.503 Štefánikova – Kartouzská má doplněný přechod pro chodce přes jižní rameno a zkrácené původní přechody. Řízení křižovatky zůstalo stejné, což se týká i preference tramvají, která je realizována krácením a prodlužováním kolizní fáze a prodlužováním a krácením vlastní fáze. Vylepšením je doplnění výzvových návěstidel, která blikají před začátkem volna, a svícením během volna informují o prodlužování fáze pro přihlášenou tramvaj. K obnově semaforů dochází také na Karlově náměstí. SSZ 2.041 Karlovo náměstí – Ječná je nově vybaveno detekcí tramvají a výzvovými návěstidly, ale do provozu bylo uvedeno v řízení pevným programem jako před obnovou.

02.09.2021: Zhoršení pro tramvaje u Muzea
Obnova SSZ 1.078 Legerova – Vinohradská přinesla nárůst zdržení tramvají. Zatímco na původní technologii před obnovou semaforu byl provozován pevný program s výzvou tramvaje ve dvou polohách v cyklu řízení, který zaručoval tramvajím zdržení nanejvýš kolem jedné minuty, nyní je v provozu pevný program s cyklickým výběrem tramvajového volna v jedné poloze v cyklu. Délka signálu volno pro tramvaje je 5 sekund, délka signálu stůj je 95. Jde o nejhorší podmínky na jednom SSZ pro tramvaje v Praze, společně s SSZ Chodovská – U Plynárny, která je po obnově v roce 2020 také stále v pevném řízení. Semafor u Muzea byl uveden do provozu ve druhé polovině srpna a kromě zhoršení pro MHD přinesl naopak zlepšení podmínek pro chodce, protože přes magistrálu byly vytvořeny dva nové přechody.

06.08.2021: Město zaplavují rychlostníky. Někde umožní svižnější jízdu
Pražská tramvajová síť bude mít zřetelně vyznačena místa, kde lze jezdit rychlostí vyšší než 50 km/h. Aktuálně probíhá osazování rychlostníků, tedy vnitropodnikového značení, které místně stanovuje rychlost vyšší od obecné úpravy provozním předpisem. Současně se na některých místech zvyšuje nejvyšší rychlost tramvají ze 60 na 65 km/h, například na vybraných úsecích trati na Barrandov a do Modřan. Zvýšený limit mohou využít tramvaje T3 a KT8, nikoli však vozy Škoda 14T a 15T, které mají nižší maximální rychlost. V Česku není rychlost na tramvajových tratích obecně omezena a stanovuje ji provozovatel dráhy. Rychlostníky přináší rovněž možnost vyznačit zvýšení rychlosti na pozemní komunikaci. V krátkém úseku trati na Podolském nábřeží tak tramvaje mohou dosahovat rychlosti 60 km/h oproti původní padesátce. Už dříve byla vyšší rychlost vyznačena rychlostníkem například v kolejové konstrukci na západní straně budoucího Dvoreckého mostu. Stanovení vyšší rychlosti tramvají obvykle zvýhodňuje veřejnou dopravu oproti individuální. Oproti tomu tramvaje mají na řadě míst rychlost nižší než silniční vozidla, zejména v místech výhybek a kolejových křížení.

14.07.2021: Křižovatka Sokolovská – Na Rozcestí je po rekonstrukci
Další světelná signalizace prošla obnovou. SSZ 9.210 Sokolovská – Na Rozcestí dostala nový přechod pro chodce přes Sokolovskou ulici na západním rameni, čímž dochází ke zlepšení přístupu na tramvajovou zastávku Balabenka ve směru do centra. Z pohledu tramvajové dopravy došlo k doplnění výzvových návěstidel a ke změně řídicí logiky. Zlepšením je, že již neutíká volno tramvajím ve směru z centra. Preference je zajištěna prodlužováním vlastní fáze a krácením kolizní fáze. Signalizace fungovala již před obnovou s preferencí tramvajové dopravy. Krátce po aktuální obnově ještě nebyla v provozu detekce tramvají z centra. Připravuje se rovněž obnova sousedního SSZ 9.209 Balabenka.

02.07.2021: Smršť obnovy semaforů pokračuje. Hotovo je u vozovny Žižkov
V rekordním tempu pokračuje obnova světelných signalizací v hlavním městě. Po rekonstrukci bylo do provozu uvedeno SSZ 3.373 Koněvova – Na Vápence, které se nachází u žižkovské vozovny. Způsob řízení byl mírně pozměněn. Tramvajové volno v hlavním směru může být ukončeno poměrně brzy, přičemž následně je prodlužována již jen zelená pro auta. V případě příjezdu tramvaje do zastávky je tato zelená ihned ukončena, což umožní dřívější výběr dalšího volna pro tramvaje. Zlepšily se podmínky pro chodce, protože je lépe využita systémová vlastnost dělených přechodů pro samostatné zapínání jednotlivých částí, což je vhodné pro přístup na zastávku a pro zkrácení celkové doby čekání v hlavním směru. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Tramvaje v obloucích z vozovny a do vozovny mohou projíždět ve dvou polohách v cyklu.

16.06.2021: Řásnovka prošla obnovou technologie
Obnova pražských signalizací pokračuje závratným tempem a výjimkou nejsou ani semafory s provozem tramvají. Výměnou technologie prošlo SSZ 1.003 Revoluční - Řásnovka. Na signalizaci zůstal zachován původní způsob řízení s drobnými úpravami. Pro tramvaje byla doplněna výzvová návěstidla a mírně vyladěna data pro jízdu vlaků směrem od Dlouhé. Preference je zajištěna nadále prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem a prodlužováním kolizní fáze. V prvních týdnech po uvedení do provozu byly ještě řešeny hardwarové a softwarové nedokonalosti detekce. Dosud nebyla zřízena preference autobusů, pro kterou je semafor delší dobu hardwarově vybaven. Novinkou je speciální chodecký zámek pro školní skupiny, který poslouží k výběru delší zelené pro chodce přes Revoluční pouze na základě oprávněného nároku.

12.06.2021: Preference na Pražského povstání
V souvislosti s rekonstrukcí tramvajové tratě v ulicích Táborská a Na Pankráci, která byla dokončena na začátku června, došlo také k vylepšení provozu tramvají na světelných signalizacích na náměstí Hrdinů. Bylo obnoveno SSZ 4.407 Na Pankráci – Táborská. Původní řízení pevnými programy bylo nahrazeno dynamickým řízením s preferencí MHD. Došlo také k úpravě sousedního SSZ 4.414 Na Pankráci – Děkanská vinice, kde fungovala preference již dříve. Oba semafory nyní pracují v dynamické koordinaci s proměnnou délkou cyklu. Preference MHD je zajištěna prodlužováním, vkládáním a krácením vlastní fáze. Preference tramvají v prvních dnech nefungovala z důvodů problémů s detekcí. Autobusová detekce bude zprovozněna v blízké době. Obnoveny byly také semafory u zastávky Palouček, a sice SSZ 4.429a Táborská – Lounských a 4.429b Táborská – Petra Rezka. Ty však na dynamické řízení čekají a stále fungují v pevném řízení bez preference MHD.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 |

  NOVINKY
06.09.2024 Nový semafor na Ostrčilově náměstí odděluje auta od tramvají
Do provozu bylo uvedeno nové provizorní SSZ 2.987 Na Slupi – přechod Sekaninova. Jedná se o signalizaci na stávajícím přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty na Ostrčilově náměstí u napojení Sekaninovy do ulice Na Slupi. Semafor rovněž řeší i kolizi mezi většími auty od Sekaninovy a tramvajemi od Ostrčilova náměstí. Tramvaj se s výjezdem ze zastávky přihlásí do signalizace, následně se ukončí zelená pro auta a vybere se volno tramvaji. V opačném směru funguje rovněž preference tramvají, a sice prodlužováním vlastní fáze. Zařízení vzniklo na požadavek Prahy 2 s ohledem na pěší trasu do školy. V období slabého provozu je semafor vypnutý do režimu klasické blikající žluté. Zatím je zřízen jako provizorní. Tomu odpovídá i detekce tramvají, která není zajištěna běžnými kontakty, nýbrž indukčními čidly. Omezená je i poloha tramvajových detektorů, takže ve směru od Albertova se tramvaje nepřihlašují v dostatečné vzdálenosti a část tramvají je tak zdržena proto, že signalizace nestačí včas reagovat na nárok tramvaje.

04.09.2024 Obnovený semafor U Elektry, tramvaj je na výzvu
Rozvoj Vysočan a Hloubětína přinesl stavební úpravy Poděbradské ulice a s tím i obnovu SSZ 9.217 Poděbradská – U Elektry. Na hlavní komunikaci byly zřízeny samostatné pruhy pro levá odbočení, které byly v rámci obnovy signalizace opatřeny směrovými signály, což umožňuje plynulejší a bezpečnější průjezd tramvají. Preference je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Přechod přes tramvajovou trať, který rovněž slouží pro přístup k zastávkám, je dvakrát zalomen a volno přes koleje svítí chodcům trvale. Tramvaje tedy dostávají volno na výzvu. V některých případech dochází oproti zvyklostem k odložení signálu volno pro tramvaj a jejímu zdržení. V noci se na semaforu používá režim fáze blikající žlutá, což znamená, že chodec si může signalizaci zapnout nárokem na tlačítku. Tento režim funguje bez preference tramvají. Dvě stě metrů východně vznikl zcela nový přejezd, který bude rovněž signalizovaný. Toto SSZ 9.909 Poděbradská – OC Hloubětín je zatím vypnuté v klasické blikající žluté.

21.05.2024 Magistrála v cyklu 80. Už nastálo?
Pokračuje snaha o zavedení délky cyklu 80 sekund na semaforech v oblasti severojižní magistrály, včetně signalizací na náměstí I.P. Pavlova. Tento režim, namísto po léta používaného cyklu 100 sekund, je kromě chodců výhodnější pro tramvaje, protože snižuje průměrné zdržení přibližně o 10 sekund na spoj a zvyšuje kapacitu pro tramvaje o 25 %. Testoval se krátce v roce 2021 a dlouhodobě byl nastaven v roce 2022. Pak se řízení vrátilo do původních „stovek“ a následovaly úpravy, jejímž výsledkem je současné řešení. Na I.P. Pavlova došlo i k dalším změnám. Výzvové návěstidlo SSZ 2.047 náměstí I. P. Pavlova – Legerova ve směru do Ječné ulice má nově nestandardní funkci. Svícením upozorňuje řidiče tramvaje, že je vhodné opustit zastávku a pokračovat k semaforu. Ve slabším provozu se také přestaly používat cykly o délce 50 sekund a používají se cykly 60 a 80, přičemž v „šedesátce“ funguje na SSZ 2.029 náměstí I. P. Pavlova – Sokolská mírná dynamika. Semafor umí prodloužit volno pro tramvaj ve směru do Ječné ulice tak, aby do centra stihly projet 2 vlaky za sebou. Signalizace na I.P. Pavlova jsou standardně řízeny pevnými programy bez preference. Oblast magistrály čítá 11 semaforů. S provozem tramvají jsou ještě „Demínka“ a Legerova – Vinohradská, obě v dynamice s preferencí. Dopravu na magistrále aktuálně ovlivňuje několik dočasných dopravních omezení.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024