Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 613 |

03.11.2020: Probíhá obnova SSZ Chodovská – U Plynárny
Na pomezí Prahy 4 a Prahy 10 probíhá obnova semaforu na velmi zatížené křižovatce. SSZ 4.409 Chodovská - U Plynárny, které dosud nereaguje na MHD, bude vybaveno detekcí tramvají a autobusů a mělo by být doplněno o preferenci těchto vozidel. Jedná se o dopravně velmi zatíženou křižovatku, která má v dopravních špičkách často překročenou kapacitu. Současně je uzel zdrojem značného zdržení páteřních autobusů i tramvají. Obnova by měla přinést zlepšení také pro chodce. Budují se chodecké ostrůvky a zkracuje se délka přechodů.

03.11.2020: Rychlejší cestování Nádražní ulicí
Po půlroční rekonstrukci byl obnoven provoz tramvají v Nádražní ulici. Většina trati v úseku mezi Smíchovským nádražím a Lihovarem byla přeložena ze středu komunikace za její okraj a přimkla se k železniční trati na Plzeň. Koleje jsou tedy vedeny mimo pozemní komunikaci, s otevřeným svrškem a nově umožňují rychlost 60 km/h. Byla zrušena málo využívaná zastávka ČSAD Smíchov, což také přispívá ke zvýšení cestovní rychlosti tramvají mezi centrem a Barrandovem. V připravené kolejové konstrukci pro napojení na budoucí Dvorecký most je dočasně umožněna vyšší rychlost, k čemuž byly zavedeny zcela nově vnitropodnikové návěsti. Přeložka je zakončena přesmykem na Zlíchově, kde vzniklo SSZ 5.876 Na Zlíchově - Ke Sklárně. To bude uvedeno do provozu po dokončení rekonstrukce mostu přes železniční trať a zprovoznění vozovek.

22.10.2020: Obnova na Vinici přinesla vylepšení preference
Do provozu po obnově bylo uvedeno SSZ 0.327 Vinohradská – Starostrašnická. Signalizace, která se nachází v tramvajovém uzlu Vinice, fungovala už dříve s preferencí tramvají. Nyní díky obnově byla preference vylepšena a zajišťuje větší plynulost provozu tramvají. Ve směru od Vinohradské a Černokostelecké byla doplněna vzdálená rádia, která slouží ke směrové detekci vlaků na větší vzdálenost. Díky nim i velká část odbočujících tramvají projede křižovatkou zcela bez zdržení. Na třetím vjezdu tramvají, od Starostrašnické, byl doplněn vzdálený přihlašovací kontakt, který signalizaci připraví před směrovým přihlášením na výhybce. A také zde se výrazně zvýšila plynulost průjezdu. Pružnějšímu řízení pro všechny účastníky pomohlo vybudování chodeckých ostrůvků, které zkrátily délku přecházení a tedy i vyklizovacích časů.

22.10.2020: Orionka prošla výměnou technologie a drobným vylepšením
Nová návěstidla, řadič a upravený software dostalo SSZ 3.377 Korunní – Benešovská. Křižovatka Orionka, přes kterou projíždějí tramvaje na linkách 10 a 16, prošla výměnou technologie a úpravou řízení. Pro tramvaje je viditelné doplnění výzvových návěstidel, která blikají před začátkem volna. Tramvajové fáze se mohou prodlužovat na mírně delší dobu a především preference začala spolehlivě fungovat i v době velmi slabého provozu, kdy ojedinělé vozidlo ukončovalo volno pro přihlášenou tramvaj. Na druhou stranu je třeba signalizaci ještě doladit, například se někdy zbytečně vybírá vyklizovací šipka od Flory vlevo. Na semaforu je kromě preference tramvají také preference autobusů, která nově není potlačována nároky tramvají.

04.10.2020: Probíhá obnova SSZ Vinice
Praha se brzy dočká vylepšení preference tramvají na další signalizaci. Od prázdnin probíhá obnova SSZ 0.327 Vinohradská - Starostrašnická na křižovatce Vinice v Praze 10. Akce probíhá v návaznosti na provedenou rekonstrukci tramvajové tratě ve Starostrašnické ulici. Při obnově dojde ke zřízení chodeckých ostrůvků, které zkrátí délku přecházení přes hlavní směr. Signalizace bude ve směru od Vinohradské a Černokostelecké vybavena vzdálenými rádii, která zajistí včasnou směrovou detekci tramvají. V průběhu obnovy funguje na semaforu dočasně pevný program bez preference. Zařízení by mělo být uvedeno do provozu na konci října. Dále byla zahájena obnova SSZ 4.409 Chodovská - U Plynárny, která dosud funguje v pevném řízení bez preference.

19.09.2020: Odbočení do smyčky Braník už také preferuje
Několikaměsíční pevné řízení na SSZ 4.469 Modřanská – Údolní skončilo. Signalizace na odbočení do smyčky Nádraží Braník se dočkala dynamického řízení s preferencí tramvají. Řešení křižovatky je podobné jako před obnovou, s drobnými vylepšeními, kterými jsou včasnější detekce tramvají do centra, nebo doplnění šipky pro auta z Modřanské do centra vlevo. Preference tramvají probíhá vkládáním, předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze, a prodlužováním kolizní fáze. Signalizace byla obnovena v květnu, ale z důvodů zapracování cykloopatření na Modřanské nebylo možné použít připravené dopravní řešení pro dynamiku. Semafor byl jeden z prvních s preferencí tramvají v Praze. Zprovozněna zde byla již na konci 80. let minulého století. Aktuálně je ve městě 217 signalizací s preferencí tramvají, což je 88 % z celkového počtu na síti.

18.09.2020: Signalizace na křižovatce Seifertovy a Italské ulice má preferenci, horší než před obnovou
Na SSZ 2.318 Seifertova - Italská byla zapojena detekce tramvají. S mírným zpožděním po obnově signalizace tak bylo uvedeno do provozu dynamické řízení s preferencí tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Oproti původnímu řešení byla ve směru do centra upravena detekce tramvají tak, že vlaky se hlásí už výjezdem ze zastávky Husinecká, tedy přibližně o 100 metrů dříve. Signalizace je nově řízena s dynamickou koordinací pro automobily od křižovatky Bulhar, přičemž tato koordinace není podřízena nárokům vozidel MHD. To má za následek mnohem větší zdržování tramvají než před obnovou signalizace. Dochází k ukončování volna pro první tramvaj v jakékoli vzdálenosti před křižovatkou. Navíc byla výrazně prodloužena zelená pro chodce přes Seifertovu, což zvyšuje dobu zdržení. Na signalizaci by měla být dodatečně spuštěna preference autobusů, jež zdržování tramvají zřejmě dále navýší. Semafor navíc funguje ve slabším provozu v režimu fáze blikající žluté, která je bez preference. Díky zprovozněné detekci na Italské začala opětovně fungovat preference na SSZ Bulhar. Zřetelné zhoršení preference tramvají po obnově signalizace už v minulosti několikrát nastalo. Došlo k němu například na SSZ Dukelských hrdinů – Kostelní, SSZ nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů, nebo na náměstí Jana Palacha. Tyto se postupem času dočkaly úpravy.

14.09.2020: Na Karlově náměstí bliká nápis POZOR TRAM
SSZ 2.034 Karlovo náměstí – Resslova učinilo velký krok, který by v případě úspěšného vyzkoušení mohl být využíván i na jiných místech v Praze. Na nově zřízeném místě pro přecházení přes tramvajovou trať v Ječné ulici byl na sloupech zprovozněn blikač pro chodce s nápisem POZOR TRAM. Nápis bliká zatím pouze při jízdě tramvaje ve směru do Ječné. Tramvaje jsou na tomto místě řízeny čočkami a chodci dostávají pomocí blikače pouze informaci. Jejich povinnost dát tramvaji přednost tak vyplývá z obecné úpravy v zákoně. Řešení by mělo umožnit vyšší plynulost provozu chodců i tramvají. Hojně se využívá ve Švýcarsku, kde místo nápisu obvykle bliká žlutá ampule se symbolem tramvaje. S oživením blikače došlo na Karlově náměstí také k opětovnému zavedení výběru volna pro tramvaj od Ječné vlevo pouze na výzvu. Pro výběr volna se tramvaje musí přihlásit s neúměrně velkým předstihem. Signalizace navíc přestala rozpoznávat tramvaj, která stanicovala ve druhé části zastávky. Tím se na semafor vrátily některé nedokonalosti, jež se podařilo odstranit úpravou teprve před několika lety. Značná část tramvají na linkách 4, 10 a 16 je tak zbytečně zdržena o jednu minutu, což má vliv i na řetězení dalších tramvají. Naopak se podařilo ještě mírně vylepšit kapacitu pro tramvaje v klíčovém směru od Moráně, kde mohou komfortně projet dva vlaky v cyklu. Volno přímo a vpravo má typickou délku 23 sekund. Zásadní zlepšení pro provoz tramvají v tomto uzlu, zejména pak pro směr od Ječné vlevo, je však možné pouze v dynamickém řízení.

02.09.2020: Na Karlově náměstí vznikly přechody, semafor je zatím bez dynamiky
SSZ 2.034 Karlovo náměstí - Resslova prošlo obnovou. Na křižovatku byly doplněny přechody pro chodce přes tři ramena křižovatky ze čtyř. Na místě pro přecházení přes trať z Ječné ulice, které je signalizované pro tramvaje, bylo pro pěší doplněno pouze dopravní značení, které upozorňuje na možnou jízdu tramvaje. Díky tomuto řešení bude možné i s novými přechody zajistit dostatečnou kapacitu a plynulost provozu tramvají. Signalizace funguje v pevném řízení. Díky výzvovým návěstidlům a dostatečným délkám volna pro tramvaje je provoz poměrně plynulý, kromě tramvají od Ječné vlevo, které mají pouze jedno krátké volno za 60 sekund. Dynamické řízení, které se jako v řadě jiných případů nestihlo včas, s velkou pravděpodobností nebude fungovat s preferencí tramvají, ale mělo by umožnit pružné zařazování tramvajových signálů na výzvu v proměnném sledu k užitku tramvajové dopravy. Projekt obnovy semaforu je součástí revitalizace náměstí, která bude pokračovat v dalších letech.

31.08.2020: Na Seifertově se zvolna spouští preference
Dvojice světelných signalizací na Seifertově ulici, která byla obnovena na konci prázdnin, je již v provozu a oba v dynamickém řízení. Preference byla však spuštěna zatím pouze na SSZ 3.392 Seifertova - Krásova, kde byla dodatečně zapojena detekce tramvají. Preference funguje prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Signalizace by měla být pro tramvaje ještě mírně vyladěna, pro eliminaci zbytečných zastavení. SSZ 2.318 Seifertova - Italská bylo spuštěno do dynamiky, avšak ani zde se nepodařilo současně zprovoznit detekci tramvají, a to z důvodů poruchy. Proto se tramvaje stále nepřihlašují společným kontaktem ani k SSZ Bulhar ve směru do centra. Na obou semaforech funguje ve slabém provozu režim fáze blikající žluté, který je bez preference tramvají. Nárokem chodce v tomto režimu dochází k okamžitému zapnutí signalizace do celočervené a následného volna pro chodce, bez ohledu na MHD. Křižovatka Krásova, která je v nepříznivých svahových poměrech, funguje v tomto režimu celý víkend.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 613 |

  NOVINKY
14.11.2022 Vylepšení semaforu v Podbabě
Tramvaje už neodjíždějí z Podbaby pozdě. Na SSZ 6.164 Podbabská – Ve Struhách byla zavedena preference tramvají pro vlaky jedoucí z obratiště do nástupní zastávky. Volno ze smyčky se nově může vybrat na třech místech v cyklu, namísto původních dvou. Nová poloha pro tramvaj je umožněna mezi hlavní fází a levým odbočením pro auta z centra. Volno může nově padnout nanejvýš dvakrát do cyklu, zatímco dříve to bylo jen jednou. K tomu přibyla možnost mírného krácení kolizních fází a také bonus v podobě dovýběru volna z obratiště při jízdě tramvaje v opačném směru. Zlepšení nastalo také z centra, kde se volno vybírá sice nadále nejvýše jednou za cyklus, nově však ve dvou možných polohách, místo jediné. Vylepšena byla rovněž preference autobusů, znát je zejména účinné prodlužování vlastní fáze. Signalizace v Podbabě byla uvedena do provozu v roce 2011 současně s prodloužením tratě k nově budované železniční zastávce. Dynamika umožnovala určitou modifikaci řízení s ohledem na tramvaje. Avšak nejednalo se o preferenci a část spojů ve směru do centra odjížděla mimo čas určený jízdním řádem. Tramvaje projíždějí křižovatku bez cestujících. V současnosti jsou provozovány bez preference další dvě signalizace u tramvajových obratišť, u Depa Hostivař (provoz od srpna 2022) a na Zahradním Městě (2021). Oba semafory čekají od zprovoznění na dynamiku a dočasně jsou řízeny pevným programem.

03.11.2022 Regulace na Smíchově přináší plynulejší průjezd po Palackého mostě
Na SSZ 5.068 Lidická – Zborovská bylo upraveno řízení. V odpolední špičce dochází k mírnému krácení zelené pro auta ze Zborovské ulice vlevo a z ulice Svornosti vpravo. Tato vozidla totiž míří na Palackého most, kde v době silného provozu někdy vytvořila dlouhou kolonu, ve které uvízly tramvaje. Režim světelné závory snižuje kapacitu křižovatky na Zborovské pro vjezd na Palackého most tak, aby přibližně odpovídala kapacitě křižovatky na Palackého náměstí, do které právě Palackého most ústí. Díky tomu je na mostě kratší kolona a plynulejší jízda tramvají. Pro dotčenou automobilovou dopravu opatření znamená větší zdržení na Smíchově, ale méně čekání na Palackého mostě. K opatření byla již dříve na semaforu ze Zborovské ulice osazena doplňková šipka, která umožňuje pokračovat v jízdě přímo a vpravo i tehdy, když jízdu vlevo už zakazuje plný červený signál. V pravidelném linkovém vedení jezdí po Palackého mostě celkem 6 tramvajových linek, což ve špičce činí průměrný interval 80 sekund.

20.09.2022 Křižovatka plná nehod dostala semafory
Po letech čekání byla na nebezpečné křižovatce na Větrníku vybudována světelná signalizace. Nové SSZ 6.803 Na Petřinách – Na Větrníku je ve směru z centra vybaveno směrovými signály pro auta a na zatíženém levém odbočení přes trať tedy výrazně zvyšuje bezpečnost provozu. Současně uplatňuje preferenci tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním a krácením vlastní fáze, krácením kolizní fáze a vkládáním fáze. Preference tramvají byla uvedena do provozu s mírným zpožděním z důvodů dokončování detekce. Preference autobusů bude také zprovozněna dodatečně. Za posledních pět let je v křižovatce evidováno 61 nehod, včetně nehod s tramvají a nehod se zraněnými osobami.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2022