27.12.2021: Vylepšená preference na křižovatce s Argentinskou Nejzatíženější holešovická křižovatka prošla obnovou. SSZ 7.137 Argentinská – Plynární mezi Nádražím Holešovice a Ortenovým náměstím má vylepšenou preferenci tramvají. K původnímu prodlužování, vkládání a krácení vlastní fáze bylo doplněno také krácení kolizní fáze. Signalizace byla doplněna o výzvová návěstidla pro tramvaje, která sdělují informaci o nároku, blížícím se volnu a prodlužování pro tramvaje. Na rameni od Nádraží Holešovice přibyl nový přechod s ostrůvkem, který si vyžádal snížení počtu řadicích pruhů ze tří na dva. Přes jižní rameno Argentinské a východní rameno Plynární vznikly cyklopřejezdy. Zprovozněna bude preference autobusů. Holešovice, na rozdíl od jiných, patří mezi čtvrtě, kterým pomohla stavba tunelového komplexu Blanka k nižším intenzitám provozu aut. Důsledkem je i lepší možnost úprav některých křižovatek, včetně vylepšení preference MHD. 27.12.2021: Semafor Za Ženskými domovy spuštěn. Mírné zlepšení pro tramvaje Obnovené SSZ 5.548 Radlická – Za Ženskými domovy bylo po půlroce uvedeno do provozu. Signalizace stejně jako před obnovou neuplatňuje preferenci MHD, přesto došlo ke zlepšení provozu tramvají proti původnímu stavu. Jednak byl zrušen nevyužívaný pevný výběr fáze od severního vjezdu Radlické vlevo, jednak tramvaje v hlavním směru můžou prodlužovat nad maxima podle aut. Prodlužování je však minimální a další preferenční prvky na signalizaci schází, takže nadále dochází ke zbytečnému zdržování MHD. Signalizace byla stavebně dokončena v červnu 2021, avšak nebyl hotový program křižovatky, takže zařízení zůstalo až dosud vypnuté. Do přípravy zasáhlo i vyrušení kolejových oblouků mezi jižním vjezdem Radlické a ulicí Za Ženskými domovy, které byly v havarijním stavu. Pro zřízení preference MHD bude nezbytné doladění řízení, doplnění hardware pro aktivní detekci autobusů a zřetelné vyznačení vyhrazeného pruhu pro autobusy na kolejích na jižním vjezdu Radlické. Tramvaje by měly až do kompletní přestavby Radlické a Za Ženskými domovy jezdit k Andělu po Radlické ulici. Obnovená signalizace k tomu trvale zajišťuje cyklický výběr signálů v hlavním směru, zatímco před obnovu bylo nezbytné dálkově aktivovat režim pro mimořádný stav. 27.12.2021: Signalizace u nákladového nádraží Žižkov obnovena při rekonstrukci sítí Na konci roku 2021 byla obnovena signalizace na křižovatce ulic Jana Želivského a Olšanská. Vzhledem k tomu, že v ulici Jana Želivského probíhá ražba kanalizace, kvůli které jezdí auta ve směru k Ohradě po kolejích, byl semafor uveden do režimu dočasného dopravního opatření, a to v dynamickém řízení. To zahrnuje mimo jiné bezkolizní průjezd tramvají a aut ve zúženém úseku přímo v křižovatce. Semafor je na všech vjezdech doplněn výzvovými návěstidly pro tramvaje, dlouhý přechod přes Olšanskou byl opatřen chodeckými ostrůvky a souběžně vznikl cyklo přejezd. Přestože je na křižovatce preference tramvají, která umožňuje například prodlužování a krácení fází, zdržení tramvají je v dočasném stavu dopravního omezení zjevně delší než v původním dynamickém řízení. Definitivní stav signalizace s upravenou organizací dopravy a s plnohodnotnou preferencí tramvají by měl nastat v průběhu roku 2022. 19.12.2021: Dvě obnovy světel pro linku 7 a zprovozněná Křesomyslova Semafory na tramvajové síti nadále procházejí obnovou. Do provozu bylo uvedeno SSZ 4.061 Sekaninova – Křesomyslova, přechod. Došlo k tomu v souvislosti s rekonstrukcí vozovek a chodníků v Křesomyslově ulici, která si vyžádala uzavírku pro auta a dočasně zkomplikovala provoz tramvají v Bělehradské ulici, kudy byla vedena objížďka. Řízení obnovené signalizace v zásadě odpovídá původnímu režimu. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním vlastní fáze, zatím však chybí předvýběr kolizní fáze. V obou směrech přibyla výzvová návěstidla. Ve směru do centra se změnila poloha přihlašovacího kontaktu tak, aby vlaky byly registrovány až krátce před zastavením v zastávce Divadlo Na Fidlovačce. Druhou obnovenou signalizací je SSZ 2.022a Svobodova – Vyšehradská, tedy také na lince 7. Světla fungují nadále v dynamické koordinaci se semaforem na Výtoni. Tramvaje nadále prodlužují a předvybírají svoji fázi a předvybírají kolizní fázi. I zde přibyla výzvová návěstidla. 10.12.2021: Semafory u zastávky Hellichova prošly obnovou. Preference nepřibyla Další dva zrekonstruované semafory na tramvajové síti jsou v provozu. SSZ 1.107 Karmelitská – přechody u zastávky Hellichova fungují i po obnově bez preference tramvajové dopravy. Spuštěny byly do dočasného režimu v pevném programu s výzvou, což znamená, že v rámci každého cyklu řízení je při nároku vybráno v definované časové poloze volno pro chodce s tím, že výběry nově zajišťují koordinaci pro tramvaje a auta alespoň v jednom směru. Z pohledu zdržení tramvajové dopravy se nejedná o zhoršení. I předchozí režim po dobu 20 let byl bez preference MHD. Signalizace je vybavena detekcí tramvají. V noci je v režimu fáze blikající žlutá, kdy si semafor zapínají chodci bez ohledu na aktuální nároky tramvají. Zapnutí probíhá v obvyklém standardu, tedy do celočervené a následně do volna pro chodce. 03.12.2021: Semafor na Olšanských hřbitovech obnoven Město kvapem pokračuje v obnově světelných signalizací. Do provozu bylo po rekonstrukci uvedeno SSZ 3.319 Vinohradská - nám. Jiřího z Lobkovic u zastávky Olšanské hřbitovy. Signalizace řídí zejména přechod pro chodce přes Vinohradskou, ale zajišťuje také výjezd z tramvajové smyčky a z boční komunikace. Preference tramvají byla na semaforu zavedena již dříve v návaznosti na rekonstrukci trati a aktuální způsob řízení vychází ze stejných principů. Doplněna byla výzvová návěstidla pro tramvaje také na hlavní trati a detekce automobilů v hlavním směru, která umožňuje jejich prodlužování. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. V obou směrech je nadále zajištěna preference chodců pro přístup na zastávku s ohledem na přijíždějící tramvaj. 20.11.2021: Křižovatka Eden se po letech dočkala dynamiky Dynamické řízení s preferencí tramvají a autobusů bylo zprovozněno na SSZ 0.326 Vršovická – Bělocerkevská. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a drobným předvýběrem kolizní fáze. Signalizace funguje s proměnnou délkou cyklu a k sousedním SSZ Vršovická – Kodaňská a U Slavie – Vladivostocká vysílá povelové signály, které zajišťují dynamickou koordinaci. Semafor u Edenu byl obnoven již v dubnu 2016 a dosud byl řízen pevným programem. V minulosti trvalo velmi dlouho nasazení preference také na dalších křižovatkách v okolí. Například signalizace u zastávky Průběžná čekaly po obnově na doplnění dynamiky v letech 2016 až 2018, semafory u Bohemians v letech 2015 až 2018. Ještě déle trvalo zřízení preference na SSZ náměstí Míru – Jugoslávská (2012 až 2018) a SSZ Vinohradská – Želivského (2011 až 2020). První semafory na Evropské, které se obnovovaly kolem roku 2010, dostaly preferenci přibližně o 6 let později. Aktuálně se čeká na zavedení preference zejména na SSZ Chodovská – U Plynárny, které bylo obnoveno před rokem. 14.11.2021: Na náměstí Jiřího z Poděbrad je preference Nejen doplnění přechodů pro chodce, ale také dynamické řízení s preferencí tramvají přinesla obnova semaforu na náměstí Jiřího z Poděbrad. SSZ 2.307 Vinohradská – U Vodárny uplatňuje preferenci prodlužováním a krácením vlastního volna a krácením kolizního volna. Ve směru z centra byl nahrazen původní úzký nástupní ostrůvek mysem s jízdou aut po kolejích, což signalizace řeší vytlačováním kolony a následně vlastní preferencí tramvaje. Stopčára křižovatky je totiž přímo u označníku a případná auta mezi tramvají a křižovatkou znemožňují stanicování. Úspěšnost zásahů ale závisí zejména na aktuálních intenzitách provozu. Naopak během pobytu v zastávce již auta nepředjíždí tramvaj před kritickým navazujícím úsekem. V zastávce do centra zůstal ostrůvek a vozidla jezdí mimo trať. Dle koncepční studie Vinohradské z roku 2016 mají ale i zde jezdit po kolejích, s mysovou zastávkou těsně u křižovatky. Vinohradskou ulici používá ve špičce až 800 aut za hodinu, což vede k tvorbě kolon s dopadem do plynulosti provozu tramvají v místech s jízdou po kolejích. Po roce 2023 zde přibude tramvají v souvislosti s výstavbou tramvajové trati na Václavském náměstí. 03.11.2021: 224 metrů bumlíku na nábřeží Edvarda Beneše Rekonstrukce tramvajové trati na nábřeží Edvarda Beneše přinesla zlepšení plynulosti provozu tramvají. Během stavby mezi Štefánikovým a Čechovým mostem došlo k příčnému posunu kolejí až o třičtvrtě metru k řece, čímž byl ve směru do centra vytvořen plnohodnotný pruh pro automobily. Posledních 224 metrů trati před zastávkou Čechův most je opatřeno betonovou oddělovací tvarovkou, která v místě zamezuje nežádoucímu najíždění na koleje, čímž zvyšuje plynulost a bezpečnost provozu tramvají. Opatření bude přínosem zejména za silného provozu, či při dopravních omezeních na blízkých komunikacích, která v minulosti vedla ke kolapsu tramvajové dopravy. Naopak ve směru z centra, kde je dopravní situace příznivá, byly automobily plně převedeny na koleje. Trať byla po rekonstrukci uvedena do provozu 1. listopadu. V příštím roce by rekonstrukci měla završit přestavba zastávek Čechův most. Na bumlík ve směru do centra by měla navázat vídeňská zastávka. 01.11.2021: U Muzea opět častější výběr tramvají Z pražské tramvajové sítě zmizelo jedno nejhorších míst z pohledu zdržení na světelné signalizaci. SSZ 1.078 Legerova – Vinohradská, které bylo od srpna řízeno prostým pevným programem, umí opět vybrat volno pro tramvaj ve více než v jedné poloze v cyklu řízení. Během všedních dnů přitom dochází dokonce ke zlepšení oproti původnímu stavu před obnovou. Zatímco do srpna byl semafor řízen pevným programem s výzvou pro tramvaj ve dvou polohách v cyklu řízení, aktuálně je možné vybírat volno hned ve třech polohách, nejvýše dvakrát do cyklu. Maximální zdržení tramvají se tak pohybuje kolem 40 sekund. V nočním období a o víkendech je situace naopak nadále horší než před obnovou. Volno se při krátkých cyklech vybírá na výzvu nanejvýš jednou za cyklus v jedné poloze a zdržení tak může dosahovat až k 60 sekundám. Ani aktuální způsob řízení není plně dynamický, jde o pevné programy s výzvami pro tramvaje. Celá křižovatka by se měla v nejbližších letech dočkat významné změny při výstavbě tramvajové tratě na Václavské náměstí. |