Preference pražských tramvají ¨
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 644 |

10.12.2021: Semafory u zastávky Hellichova prošly obnovou. Preference nepřibyla
Další dva zrekonstruované semafory na tramvajové síti jsou v provozu. SSZ 1.107 Karmelitská – přechody u zastávky Hellichova fungují i po obnově bez preference tramvajové dopravy. Spuštěny byly do dočasného režimu v pevném programu s výzvou, což znamená, že v rámci každého cyklu řízení je při nároku vybráno v definované časové poloze volno pro chodce s tím, že výběry nově zajišťují koordinaci pro tramvaje a auta alespoň v jednom směru. Z pohledu zdržení tramvajové dopravy se nejedná o zhoršení. I předchozí režim po dobu 20 let byl bez preference MHD. Signalizace je vybavena detekcí tramvají. V noci je v režimu fáze blikající žlutá, kdy si semafor zapínají chodci bez ohledu na aktuální nároky tramvají. Zapnutí probíhá v obvyklém standardu, tedy do celočervené a následně do volna pro chodce.

03.12.2021: Semafor na Olšanských hřbitovech obnoven
Město kvapem pokračuje v obnově světelných signalizací. Do provozu bylo po rekonstrukci uvedeno SSZ 3.319 Vinohradská - nám. Jiřího z Lobkovic u zastávky Olšanské hřbitovy. Signalizace řídí zejména přechod pro chodce přes Vinohradskou, ale zajišťuje také výjezd z tramvajové smyčky a z boční komunikace. Preference tramvají byla na semaforu zavedena již dříve v návaznosti na rekonstrukci trati a aktuální způsob řízení vychází ze stejných principů. Doplněna byla výzvová návěstidla pro tramvaje také na hlavní trati a detekce automobilů v hlavním směru, která umožňuje jejich prodlužování. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. V obou směrech je nadále zajištěna preference chodců pro přístup na zastávku s ohledem na přijíždějící tramvaj.

20.11.2021: Křižovatka Eden se po letech dočkala dynamiky
Dynamické řízení s preferencí tramvají a autobusů bylo zprovozněno na SSZ 0.326 Vršovická – Bělocerkevská. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a drobným předvýběrem kolizní fáze. Signalizace funguje s proměnnou délkou cyklu a k sousedním SSZ Vršovická – Kodaňská a U Slavie – Vladivostocká vysílá povelové signály, které zajišťují dynamickou koordinaci. Semafor u Edenu byl obnoven již v dubnu 2016 a dosud byl řízen pevným programem. V minulosti trvalo velmi dlouho nasazení preference také na dalších křižovatkách v okolí. Například signalizace u zastávky Průběžná čekaly po obnově na doplnění dynamiky v letech 2016 až 2018, semafory u Bohemians v letech 2015 až 2018. Ještě déle trvalo zřízení preference na SSZ náměstí Míru – Jugoslávská (2012 až 2018) a SSZ Vinohradská – Želivského (2011 až 2020). První semafory na Evropské, které se obnovovaly kolem roku 2010, dostaly preferenci přibližně o 6 let později. Aktuálně se čeká na zavedení preference zejména na SSZ Chodovská – U Plynárny, které bylo obnoveno před rokem.

14.11.2021: Na náměstí Jiřího z Poděbrad je preference
Nejen doplnění přechodů pro chodce, ale také dynamické řízení s preferencí tramvají přinesla obnova semaforu na náměstí Jiřího z Poděbrad. SSZ 2.307 Vinohradská – U Vodárny uplatňuje preferenci prodlužováním a krácením vlastního volna a krácením kolizního volna. Ve směru z centra byl nahrazen původní úzký nástupní ostrůvek mysem s jízdou aut po kolejích, což signalizace řeší vytlačováním kolony a následně vlastní preferencí tramvaje. Stopčára křižovatky je totiž přímo u označníku a případná auta mezi tramvají a křižovatkou znemožňují stanicování. Úspěšnost zásahů ale závisí zejména na aktuálních intenzitách provozu. Naopak během pobytu v zastávce již auta nepředjíždí tramvaj před kritickým navazujícím úsekem. V zastávce do centra zůstal ostrůvek a vozidla jezdí mimo trať. Dle koncepční studie Vinohradské z roku 2016 mají ale i zde jezdit po kolejích, s mysovou zastávkou těsně u křižovatky. Vinohradskou ulici používá ve špičce až 800 aut za hodinu, což vede k tvorbě kolon s dopadem do plynulosti provozu tramvají v místech s jízdou po kolejích. Po roce 2023 zde přibude tramvají v souvislosti s výstavbou tramvajové trati na Václavském náměstí.

03.11.2021: 224 metrů bumlíku na nábřeží Edvarda Beneše
Rekonstrukce tramvajové trati na nábřeží Edvarda Beneše přinesla zlepšení plynulosti provozu tramvají. Během stavby mezi Štefánikovým a Čechovým mostem došlo k příčnému posunu kolejí až o třičtvrtě metru k řece, čímž byl ve směru do centra vytvořen plnohodnotný pruh pro automobily. Posledních 224 metrů trati před zastávkou Čechův most je opatřeno betonovou oddělovací tvarovkou, která v místě zamezuje nežádoucímu najíždění na koleje, čímž zvyšuje plynulost a bezpečnost provozu tramvají. Opatření bude přínosem zejména za silného provozu, či při dopravních omezeních na blízkých komunikacích, která v minulosti vedla ke kolapsu tramvajové dopravy. Naopak ve směru z centra, kde je dopravní situace příznivá, byly automobily plně převedeny na koleje. Trať byla po rekonstrukci uvedena do provozu 1. listopadu. V příštím roce by rekonstrukci měla završit přestavba zastávek Čechův most. Na bumlík ve směru do centra by měla navázat vídeňská zastávka.

01.11.2021: U Muzea opět častější výběr tramvají
Z pražské tramvajové sítě zmizelo jedno nejhorších míst z pohledu zdržení na světelné signalizaci. SSZ 1.078 Legerova – Vinohradská, které bylo od srpna řízeno prostým pevným programem, umí opět vybrat volno pro tramvaj ve více než v jedné poloze v cyklu řízení. Během všedních dnů přitom dochází dokonce ke zlepšení oproti původnímu stavu před obnovou. Zatímco do srpna byl semafor řízen pevným programem s výzvou pro tramvaj ve dvou polohách v cyklu řízení, aktuálně je možné vybírat volno hned ve třech polohách, nejvýše dvakrát do cyklu. Maximální zdržení tramvají se tak pohybuje kolem 40 sekund. V nočním období a o víkendech je situace naopak nadále horší než před obnovou. Volno se při krátkých cyklech vybírá na výzvu nanejvýš jednou za cyklus v jedné poloze a zdržení tak může dosahovat až k 60 sekundám. Ani aktuální způsob řízení není plně dynamický, jde o pevné programy s výzvami pro tramvaje. Celá křižovatka by se měla v nejbližších letech dočkat významné změny při výstavbě tramvajové tratě na Václavské náměstí.

05.10.2021: Nové signalizace na Zahradním Městě preferují tramvaje
Zprovoznění nového přestupního uzlu Zahradní Město přineslo také dvě nové světelné signalizace na pražskou tramvajovou síť. Deset dní po otevření nádraží bylo uvedeno do provozu nové SSZ 0.710 Průběžná – Na Padesátém, které se nachází v dříve nepřehledném oblouku severně od podjezdu. Novinkou je také SSZ 0.716 Průběžná – rampa Jižní spojky, které leží těsně u jižní strany terminálu. Kromě přístupu cestujících na zastávky MHD kryje levé odbočení aut od Zahradního Města na Jižní spojku. Obnoveno bylo SSZ 0.618 Švehlova – rampa Jižní spojky, které je nyní řízeno v dynamické koordinaci se SSZ 0.716. Všechny signalizace byly uvedeny do dynamického řízení. Postupně byla zprovozněna detekce a tedy preference tramvají, pracuje se na dokončení autobusové detekce. Preference MHD je prováděna prodlužováním a krácením vlastní fáze a krácením kolizní fáze. V případě SSZ 0.710 pro tramvaje navíc vkládáním fáze. Naopak do pevného řízení bez preference prozatím přešlo SSZ 0.620 Švehlova – Topolová, do kterého byla zaústěna nová tramvajová smyčka Zahradní Město.

28.09.2021: Preference u Arbesova náměstí zůstává i po obnově. Stejně jako pevný program u Ignáce
Další dvě signalizace byly obnoveny na tramvajové síti v Praze. Změny se dočkala smíchovská křižovatka u Arbesova náměstí. SSZ 5.503 Štefánikova – Kartouzská má doplněný přechod pro chodce přes jižní rameno a zkrácené původní přechody. Řízení křižovatky zůstalo stejné, což se týká i preference tramvají, která je realizována krácením a prodlužováním kolizní fáze a prodlužováním a krácením vlastní fáze. Vylepšením je doplnění výzvových návěstidel, která blikají před začátkem volna, a svícením během volna informují o prodlužování fáze pro přihlášenou tramvaj. K obnově semaforů dochází také na Karlově náměstí. SSZ 2.041 Karlovo náměstí – Ječná je nově vybaveno detekcí tramvají a výzvovými návěstidly, ale do provozu bylo uvedeno v řízení pevným programem jako před obnovou.

02.09.2021: Zhoršení pro tramvaje u Muzea
Obnova SSZ 1.078 Legerova – Vinohradská přinesla nárůst zdržení tramvají. Zatímco na původní technologii před obnovou semaforu byl provozován pevný program s výzvou tramvaje ve dvou polohách v cyklu řízení, který zaručoval tramvajím zdržení nanejvýš kolem jedné minuty, nyní je v provozu pevný program s cyklickým výběrem tramvajového volna v jedné poloze v cyklu. Délka signálu volno pro tramvaje je 5 sekund, délka signálu stůj je 95. Jde o nejhorší podmínky na jednom SSZ pro tramvaje v Praze, společně s SSZ Chodovská – U Plynárny, která je po obnově v roce 2020 také stále v pevném řízení. Semafor u Muzea byl uveden do provozu ve druhé polovině srpna a kromě zhoršení pro MHD přinesl naopak zlepšení podmínek pro chodce, protože přes magistrálu byly vytvořeny dva nové přechody.

06.08.2021: Město zaplavují rychlostníky. Někde umožní svižnější jízdu
Pražská tramvajová síť bude mít zřetelně vyznačena místa, kde lze jezdit rychlostí vyšší než 50 km/h. Aktuálně probíhá osazování rychlostníků, tedy vnitropodnikového značení, které místně stanovuje rychlost vyšší od obecné úpravy provozním předpisem. Současně se na některých místech zvyšuje nejvyšší rychlost tramvají ze 60 na 65 km/h, například na vybraných úsecích trati na Barrandov a do Modřan. Zvýšený limit mohou využít tramvaje T3 a KT8, nikoli však vozy Škoda 14T a 15T, které mají nižší maximální rychlost. V Česku není rychlost na tramvajových tratích obecně omezena a stanovuje ji provozovatel dráhy. Rychlostníky přináší rovněž možnost vyznačit zvýšení rychlosti na pozemní komunikaci. V krátkém úseku trati na Podolském nábřeží tak tramvaje mohou dosahovat rychlosti 60 km/h oproti původní padesátce. Už dříve byla vyšší rychlost vyznačena rychlostníkem například v kolejové konstrukci na západní straně budoucího Dvoreckého mostu. Stanovení vyšší rychlosti tramvají obvykle zvýhodňuje veřejnou dopravu oproti individuální. Oproti tomu tramvaje mají na řadě míst rychlost nižší než silniční vozidla, zejména v místech výhybek a kolejových křížení.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 580 | 581 - 590 | 591 - 600 | 601 - 610 | 611 - 620 | 621 - 630 | 631 - 640 | 641 - 644 |

  NOVINKY
19.12.2024 Prodloužení trati na Pankrác přineslo na síť další dva semafory
Hned dvou stávajících světelných signalizací se dotkla nová tramvajová trať na Pankrác, která byla pro cestující uvedena do provozu 14. prosince. SSZ 4.430 Na Pankráci – Hvězdova se nachází na samotném začátku nového úseku. Průsečná křižovatka je řešena se směrovými signály pro levá odbočení přes tramvajovou trať. Preference je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Ve směru z centra z důvodů poruchy na kabelu nefunguje detekce tramvají. Na SSZ je zajištěna rovněž preference autobusů. SSZ 4.415b Na Pankráci – přechod u zastávky Pankrác je naopak těsně před koncem nového úseku. Jedná se o tříuzlový samostatný přechod pro chodce, přičemž přechod přes koleje funguje s trvalým volnem pro chodce, které je přerušováno nároky tramvají. Preference je zajištěna předvýběrem a prodlužováním vlastní fáze.

15.12.2024 Na Poděbradské vznikl nový přejezd a semafor
Mezi zastávkami Nademlejnská a U Elektry vznikl nový přejezd tramvajové trati a na něm SSZ 9.909 Poděbradská – OP Hloubětín. V cílovém stavu půjde o průsečnou křižovatku s přechody pro chodce. Aktuálně místo funguje jako samostatný přechod pro chodce, přičemž severní a jižní ramena jsou uzavřená do zprovoznění nových komunikací. Na semaforu funguje preference tramvají předvýběrem kolizní fáze. Preference je dostatečně účinná pouze ve směru do centra, kde mají tramvaje předstih přihlášení potřebný s ohledem na dlouhé přechody pro chodce přes Poděbradskou. Preference nefunguje v nočních hodinách, kdy je SSZ v režimu fáze blikající žlutá a chodec zapíná signalizaci do stůj bez ohledu na přítomnost tramvají. V současné době je provoz chodců v místě téměř nulový. Zdržení tramvají lze tedy očekávat až v budoucnu, zatímco jako nové nehodové místo přejezd již začal fungovat. Křižovatka vznikla v rámci developerské výstavby v oblasti pro napojení nových zejména obytných celků, a to přestože ve vzdálenosti do 200 metrů jsou další dvě řízené křižovatky, které nedávno prošly přestavbou a zkapacitněním.

12.11.2024 Na Balabenku se vrátila preference. Vylepšená
Po pětiměsíční rekonstrukci křižovatky byla obnovena preference tramvají na SSZ 9.209 Sokolovská – Českomoravská. Uzel, do kterého se sjíždějí tramvaje ze dvou významných radiál na východě města, fungoval s preferencí tramvají od roku 1997 a prošel řadou úprav řízení. Nyní dokončené dílo přináší pružnější řízení pro veškerou dopravu. Volno pro tramvaje se do všech směrů vybírá pouze na výzvu, dle povelů z elektrického ovládání výhybek. Preference je zajištěna prodlužováním, krácením a vkládáním vlastní fáze a krácením kolizní fáze. Nově lze vkládat fáze pro tramvaje i v přímém směru a vybírat kombinaci vzájemně nekolizních tramvajových relací, což je výhodné hlavně u společné jízdy z centra do Českomoravské a do centra po Sokolovské. Stavba probíhala v mimořádně vlažném tempu a preference tramvají nefungovala více než pět měsíců, přičemž většinu času byla signalizace řízena pevným programem s délkou cyklu přes 2 minuty. To vedlo ke značnému nárůstu zdržení tramvají, zejména ve směru z centra, kde na oblouku do Českomoravské ulice narostlo průměrné zdržení skoro o minutu. Celkově se za dobu prací navýšilo zdržení tramvají o 1413 hodin. Rekonstrukci se oproti tomu podařilo zrealizovat bez výluky tramvají a uzavírek.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024