02.09.2021: Zhoršení pro tramvaje u Muzea Obnova SSZ 1.078 Legerova – Vinohradská přinesla nárůst zdržení tramvají. Zatímco na původní technologii před obnovou semaforu byl provozován pevný program s výzvou tramvaje ve dvou polohách v cyklu řízení, který zaručoval tramvajím zdržení nanejvýš kolem jedné minuty, nyní je v provozu pevný program s cyklickým výběrem tramvajového volna v jedné poloze v cyklu. Délka signálu volno pro tramvaje je 5 sekund, délka signálu stůj je 95. Jde o nejhorší podmínky na jednom SSZ pro tramvaje v Praze, společně s SSZ Chodovská – U Plynárny, která je po obnově v roce 2020 také stále v pevném řízení. Semafor u Muzea byl uveden do provozu ve druhé polovině srpna a kromě zhoršení pro MHD přinesl naopak zlepšení podmínek pro chodce, protože přes magistrálu byly vytvořeny dva nové přechody. 06.08.2021: Město zaplavují rychlostníky. Někde umožní svižnější jízdu Pražská tramvajová síť bude mít zřetelně vyznačena místa, kde lze jezdit rychlostí vyšší než 50 km/h. Aktuálně probíhá osazování rychlostníků, tedy vnitropodnikového značení, které místně stanovuje rychlost vyšší od obecné úpravy provozním předpisem. Současně se na některých místech zvyšuje nejvyšší rychlost tramvají ze 60 na 65 km/h, například na vybraných úsecích trati na Barrandov a do Modřan. Zvýšený limit mohou využít tramvaje T3 a KT8, nikoli však vozy Škoda 14T a 15T, které mají nižší maximální rychlost. V Česku není rychlost na tramvajových tratích obecně omezena a stanovuje ji provozovatel dráhy. Rychlostníky přináší rovněž možnost vyznačit zvýšení rychlosti na pozemní komunikaci. V krátkém úseku trati na Podolském nábřeží tak tramvaje mohou dosahovat rychlosti 60 km/h oproti původní padesátce. Už dříve byla vyšší rychlost vyznačena rychlostníkem například v kolejové konstrukci na západní straně budoucího Dvoreckého mostu. Stanovení vyšší rychlosti tramvají obvykle zvýhodňuje veřejnou dopravu oproti individuální. Oproti tomu tramvaje mají na řadě míst rychlost nižší než silniční vozidla, zejména v místech výhybek a kolejových křížení. 14.07.2021: Křižovatka Sokolovská – Na Rozcestí je po rekonstrukci Další světelná signalizace prošla obnovou. SSZ 9.210 Sokolovská – Na Rozcestí dostala nový přechod pro chodce přes Sokolovskou ulici na západním rameni, čímž dochází ke zlepšení přístupu na tramvajovou zastávku Balabenka ve směru do centra. Z pohledu tramvajové dopravy došlo k doplnění výzvových návěstidel a ke změně řídicí logiky. Zlepšením je, že již neutíká volno tramvajím ve směru z centra. Preference je zajištěna prodlužováním vlastní fáze a krácením kolizní fáze. Signalizace fungovala již před obnovou s preferencí tramvajové dopravy. Krátce po aktuální obnově ještě nebyla v provozu detekce tramvají z centra. Připravuje se rovněž obnova sousedního SSZ 9.209 Balabenka.
02.07.2021: Smršť obnovy semaforů pokračuje. Hotovo je u vozovny Žižkov V rekordním tempu pokračuje obnova světelných signalizací v hlavním městě. Po rekonstrukci bylo do provozu uvedeno SSZ 3.373 Koněvova – Na Vápence, které se nachází u žižkovské vozovny. Způsob řízení byl mírně pozměněn. Tramvajové volno v hlavním směru může být ukončeno poměrně brzy, přičemž následně je prodlužována již jen zelená pro auta. V případě příjezdu tramvaje do zastávky je tato zelená ihned ukončena, což umožní dřívější výběr dalšího volna pro tramvaje. Zlepšily se podmínky pro chodce, protože je lépe využita systémová vlastnost dělených přechodů pro samostatné zapínání jednotlivých částí, což je vhodné pro přístup na zastávku a pro zkrácení celkové doby čekání v hlavním směru. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Tramvaje v obloucích z vozovny a do vozovny mohou projíždět ve dvou polohách v cyklu. 16.06.2021: Řásnovka prošla obnovou technologie Obnova pražských signalizací pokračuje závratným tempem a výjimkou nejsou ani semafory s provozem tramvají. Výměnou technologie prošlo SSZ 1.003 Revoluční - Řásnovka. Na signalizaci zůstal zachován původní způsob řízení s drobnými úpravami. Pro tramvaje byla doplněna výzvová návěstidla a mírně vyladěna data pro jízdu vlaků směrem od Dlouhé. Preference je zajištěna nadále prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem a prodlužováním kolizní fáze. V prvních týdnech po uvedení do provozu byly ještě řešeny hardwarové a softwarové nedokonalosti detekce. Dosud nebyla zřízena preference autobusů, pro kterou je semafor delší dobu hardwarově vybaven. Novinkou je speciální chodecký zámek pro školní skupiny, který poslouží k výběru delší zelené pro chodce přes Revoluční pouze na základě oprávněného nároku. 12.06.2021: Preference na Pražského povstání V souvislosti s rekonstrukcí tramvajové tratě v ulicích Táborská a Na Pankráci, která byla dokončena na začátku června, došlo také k vylepšení provozu tramvají na světelných signalizacích na náměstí Hrdinů. Bylo obnoveno SSZ 4.407 Na Pankráci – Táborská. Původní řízení pevnými programy bylo nahrazeno dynamickým řízením s preferencí MHD. Došlo také k úpravě sousedního SSZ 4.414 Na Pankráci – Děkanská vinice, kde fungovala preference již dříve. Oba semafory nyní pracují v dynamické koordinaci s proměnnou délkou cyklu. Preference MHD je zajištěna prodlužováním, vkládáním a krácením vlastní fáze. Preference tramvají v prvních dnech nefungovala z důvodů problémů s detekcí. Autobusová detekce bude zprovozněna v blízké době. Obnoveny byly také semafory u zastávky Palouček, a sice SSZ 4.429a Táborská – Lounských a 4.429b Táborská – Petra Rezka. Ty však na dynamické řízení čekají a stále fungují v pevném řízení bez preference MHD. 08.06.2021: Obnoven semafor na Libušině Po obnově bylo uvedeno do provozu SSZ 2.020 Rašínovo nábřeží – Libušina. Signalizace, která se nachází mezi Výtoní a Vyšehradským tunelem, funguje nadále v dynamické koordinaci s SSZ Výtoň. Oproti původnímu řešení byla doplněna vazba pro cyklisty přes nábřeží. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním vlastní fáze, předvýběrem kolizní fáze a předvýběrem vlastní fáze. Krátce po obnově nefungovala řádně detekce tramvají, zejména z centra. Problém se podařilo vyřešit na přelomu týdne. Signalizace je důležitá především pro fungování světelné závory na SSZ 4.424 Podolské nábřeží – U Podolského sanatoria a SSZ 4.418 Podolské nábřeží – Podolská. K signalizaci na Libušině je připojen detektor vzdutí za Vyšehradským tunelem, ve kterém se pohybují auta po kolejích. Také detektor vzdutí nefungoval bez problémů, avšak situace se postupně zlepšuje a světelná závora již byla zprovozněna. 24.05.2021: Nefungující světelná závora před Vyšehradským tunelem Obnova SSZ 2.020 Rašínovo nábřeží – Libušina přináší komplikace pro tramvaje jedoucí po Podolském nábřeží ve směru do centra. Kvůli výměně technologie a tedy odpojené detekci vzdutí za tunelem, která je navázána k SSZ 2.020, nefunguje světelná závora před Vyšehradským tunelem. Na 4.424 Podolské nábřeží – U Podolského sanatoria a 4.418 Podolské nábřeží – Podolská nejsou redukovány zelené pro auta ve směru do centra, což za silného provozu způsobuje tvorbu kolony aut na kolejích v úzkém profilu Vyšehradského tunelu a okolí. Problém trvá od počátku května, kdy se semafor na Libušině začal obnovovat. Zdržení tramvají dosahuje v některých obdobích i více než 5 minut. 10.05.2021: Na magistrále se zkouší cyklus o délce 80 sekund Severojižní magistrála by mohla mít v budoucnosti kratší cykly řízení. Pomohlo by to pěším a tramvajové dopravě na zatíženém náměstí I. P. Pavlova. V aktuálně probíhajícím týdnu se testuje na signalizacích na magistrále a okolí řízení s délkou cyklu 80 sekund, namísto dlouhodobě používaných cyklů o délce 100 sekund. Ač je volno pro tramvaje ve zkráceném cyklu adekvátně kratší než ve „stovkách“, zachovává možnost průjezdu dvou tramvají v cyklu. Volno pro tramvaje ve zkoušeném způsobu řízení padne 45 krát za hodinu, zatímco v běžně používaném režimu pouze 36 krát. Úprava tedy může přinést zvýšení kapacity pro tramvaje o 25 % a může být přínosná i pro stabilizaci provozu po mimořádných událostech. Rizikem opatření může být doba stanicování tramvají v zastávkách na I. P. Pavlova, koordinace a kapacita pro automobily. Pozitivní dopad má opatření pro chodce, kterým se zkracuje čekání na zelenou. Vedlejším efektem zkoušky je pevný program na SSZ Anglická – Bělehradská a zkrácení zdržení tramvají na semaforu u zastávky Muzeum. Kromě obvyklé délky cyklů 100 sekund se na magistrále ve slabším provozu používají také cykly 50 a 60 sekund. Jejich nasazování se nemění. 09.05.2021: Újezd: obnovená světla v provozu Ve velice rychlém tempu pokračuje obnova dalších světelných signalizací v hlavním městě. Do provozu bylo uvedeno SSZ 1.501 Újezd – Vítězná. Semafor fungoval s preferencí již před obnovou a aktuální řešení je velmi podobné tomu předchozímu, až na drobná vylepšení. Nově je například možné vrátit některé signály volno pro tramvaj, které právě skončily a o výběru některých vložených fází je možné rozhodovat i později. Nevýhodou křižovatky je, že tramvaje na všech vjezdech mají přibližně 30 metrů před křižovatkou zastávku, často s kontrolním bodem. K přihlašování tramvají dochází až po výjezdu ze zastávky, což nestačí k dostatečně rychlému výběru signálu. Všechna tramvajová volna jsou nadále vybírána cyklicky. Preference tramvají je uplatňována vkládáním, předvýběrem a prodlužováním fází. |