Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 568 |

04.10.2018: Elsnicovo náměstí v dynamice s preferencí. Harfa také
Dvě signalizace ve východní části města, které prošly obnovou, už fungují v dynamickém řízení. Preference se vrátila na SSZ 8.251 Zenklova - Elsnicovo náměstí, přestože na Zenklově ulici nadále probíhají dopravní opatření pro její rekonstrukci. Preference je zatím v dočasném režimu, nefungují například některé kontakty a výzvová návěstidla. Je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. S preferencí funguje také obnovené SSZ 9.212 Harfa. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Kromě toho zde funguje také preference autobusů, které jezdí v kolizním směru. Na signalizaci se zásadně změnil způsob fázování, kdy levá odbočení jsou vybírána současně, čímž se zjednodušilo řízení a snížila délka cyklu.

08.09.2018: Na Zenklovu se vrátila preference zatím jen částečně
Po osmiměsíční výluce byl obnoven provoz tramvají v Zenklově ulici. V rámci rekonstrukce uličního prostoru byly obnoveny dvě signalizace. SSZ 8.251 Zenklova – Elsnicovo náměstí na mostě přes Rokytku zatím funguje v pevném řízení bez preference tramvají. V noci je vypnuté do blikající žluté. V místě probíhají dopravní opatření pro dokončení mostu a okolí. SSZ 8.951 Zenklova – U Meteoru vznikla v místě bývalé signalizace na přechodu u zastávky Stejskalova. Nově řídí celou křižovatku a přístup na nové zastávkové ostrůvky. Signalizace již funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají. V souvislosti s rekonstrukcí tratě byla také upravena SSZ 8.235 na Bulovce. Na signalizace byla vyladěna preference tramvají, autobusů a vylepšeny podmínky pro chodce.

19.08.2018: Obnovena signalizace na Dlouhé, zatím bez preference
Na přelomu července a srpna došlo k obnově technologie SSZ 1.004 Revoluční – Dlouhá. Byl kompletně vyměněn hardware včetně řadiče. Doplněny byly detektory dopravy, včetně trolejových kontaktů pro tramvaje. Na signalizaci však dochází k nezjištěným chybám a přestože již fungovalo dynamické řízení s preferencí tramvají, většinou se zatím nadále používá pevné řízení. Navíc nebylo obnoveno propojení detekce tramvají na sousední SSZ Revoluční – Řásnovka, na kterém tak tramvaje dočasně přišly o preferenci ve směru z centra. Obnovou technologie a přepnutím do pevného řízení prochází také SSZ Harfa, která dosud fungovala s preferencí, a SSZ Lidická – Zborovská, která byla bez preference.

18.07.2018: Nová signalizace na Kolbenově
V souvislosti s rekonstrukcí tramvajové trati v Kolbenově ulici bylo zřízeno nové SSZ 9.905 Kolbenova - Laponská. Nachází se 80 metrů před odbočením trati z Kolbenovy ulice na vlastní těleso u vozovny Hloubětín. Nová křižovatka slouží k napojení nového obytného souboru. Na semaforu je zajištěna preference tramvají prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Zařízení současně slouží k zajištění bezpečného odbočení tramvají z Kolbenovy, případně také k umožnění výjezdu tramvaje v opačném směru. Současně s rekonstrukcí tratě bylo zrušeno SSZ Kolbenova – přechod u zastávky Kolbenova.

17.07.2018: Signalizace upraveny pro zastávky na znamení
Dvě další zastávky na Plzeňské ulici dostaly charakter na znamení. Jedná se o Poštovku a Hotel Golf. K tomu bylo nezbytné upravit příslušné signalizace. Zastávky se totiž nacházejí těsně před nimi a signalizace fungují v režimu trvalé zelené pro chodce, která je přerušována nároky tramvají. Začátek těchto nároků počítal se zastavením tramvají v zastávce. Nově volno pro tramvaj začíná v ideálním případě tak, že je tramvaji umožněn průjezd, který signalizace nijak neovlivní. Při průjezdu čelem vlaku v úrovni označníku zastávkou na znamení, pokud vlak v zastávce nezastaví, platí v Praze nejvyšší dovolená rychlost 15 km/h. Obě signalizace jsou s absolutní preferencí tramvají. Obdobnou úpravou současně prošla signalizace u zastávky Střelničná v Praze 8. Ta fungovala v režimu na znamení již několik let, avšak ve směru do centra právě kvůli neupravenému SSZ pouze formálně.

14.06.2018: Tramvaje z Petřin mohou zrychlit
Délka úseků s omezenou rychlostí tramvají na trati z Petřin se výrazně snížila. Bylo odstraněno silniční dopravní značení omezující rychlost všech vozidel včetně tramvají kolem zastávky Baterie a v dlouhém úseku mezi ulicí v Průhledu a Na Pěkné vyhlídce ve směru do centra na 40 km/h. Celkem se jedná o 400 metrů kolejí. Snížení rychlosti zůstalo u zastávky Ořechovka, ve směru z centra bylo dokonce sníženo na 30 km/h. Změna byla provedena s ohledem na rekonstrukci v roce 2015, během které byly zlepšeny parametry tratě a sousedních ploch, například tramvajových zastávek a vyčkávacích ostrůvků pro chodce. Přínosem rekonstrukce bylo už v roce 2016 také odstranění noční zóny 40 km/h. V posledních deseti letech došlo k úpravě dopravního značení omezujícího rychlost tramvají na více než třiceti úsecích, kde to místní podmínky umožňovaly. Bylo odstraněno, nahrazeno doporučenou rychlostí, nebo doplněno podtabulkou MIMO TRAM. Nejvýraznější změny bylo dosaženo v Koněvově ulici, kde zmizelo osm omezení na 30 km/h. V některých místech naopak omezení přibylo, například v ulici U Plynárny, nebo zóna 30 v části Smíchova.

11.06.2018: Cestovní rychlost tramvají nepatrně klesla
18,7 km/h byla průměrná cestovní rychlost tramvají v Praze v roce 2017. Údaj byl zveřejněn v Ročence dopravy, kterou každoročně vydává Technická správa komunikací. Jedná se o pokles o desetinu kilometru v hodině. Nejvyšší průměrná cestovní rychlost byla dosažena v roce 2010, a to 19,0 km/h. Z údajů zveřejněných v minulosti také vyplývá, že například v roce 1981 byla tato hodnota pouze 15,7 km/h. Příznivě na cestovní rychlost působí preference tramvajové dopravy a obvykle také rekonstrukce tratí. Nepříznivě naopak například komplikovaná dopravní situace, nevhodné stavební úpravy a zvyšování počtu zastávek. Autobusy MHD v Praze dosáhly v loňském roce cestovní rychlosti 23,9 km/h.

28.05.2018: Pevný program na horním Míráku
Na SSZ 2.332 náměstí Míru – Francouzská nefunguje preference tramvají. Signalizace byla přepnuta do pevného řízení. Stalo se tak na přelomu dubna a května poté, co se v místě někdy tvořily kolony aut jedoucích od Rumunské ulice, tedy v kolizním směru s tramvajemi a autobusy. Preference byla na signalizaci zavedena v únoru tohoto roku, po několika letech dynamického řízení bez preference, které provázelo občasné vynechání volna pro tramvaj, zvláště za slabšího provozu. Další vývoj může přinést dlouhodobě ponechání pevného řízení bez preference, nebo vyladění, omezení či zrušení preference MHD v dynamickém řízení, nebo také vyladění videodetekce pro autobus, která v určitých podmínkách vyvolávala falešné preferenční nároky. Pro úspěšné řešení lokality je důležitá i změna sousedního SSZ Francouzská - Blanická, které funguje v pevném řízení a působí rovněž značná zdržení především MHD.

08.04.2018: Švábky dočasně bez preference
Na SSZ 8.220 Sokolovská - U Rustonky nefunguje preference tramvajové dopravy. Od konce března nedochází k vkládání tramvajové fáze a ke krácení kolizních fází. Preferenčním zásahem pro tramvaje, který na SSZ zůstal, je prodlužování vlastní fáze. To probíhá na hodnotu o 12 sekund vyšší než je běžná pevná délka fáze. I v současném režimu nadále funguje opatření, které znemožňuje automobilům ve směru do centra odbočit vlevo na trať, pokud ve směru do centra je před SSZ tramvaj. Přes křižovatku je v kolizním směru vůči tramvajím vedena objízdná trasa pro automobily za Husitskou ulici, která má být uzavřena až do podzimu. Zdržení tramvají nezřídka přesahují jednu minutu.

29.03.2018: Preference na náměstí Míru. Už i na dolním
Do provozu byla uvedena preference tramvají na SSZ 2.362 náměstí Míru – Jugoslávská. Je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Zároveň je zřízena dynamická koordinace se sousedním SSZ 2.316 náměstí Míru – Anglická, která zajišťuje synchronizaci obou semaforů pro koordinovaný průjezd z Italské ulice k Jugoslávské. Řízení signalizací je s proměnnou délkou cyklu a byla tak opuštěna antikoordinace pro automobily po spodní části náměstí. Především však byla opuštěna obousměrná denní antikoordinace pro tramvaje k SSZ 2.332 náměstí Míru - Francouzská. Na té byla navíc preference - s použitím pevné délky cyklu - uvedena do provozu v únoru. Tramvaje, a v některých relacích také autobusy, nyní lokalitou projíždějí podstatně plynuleji. Další zlepšení může přinést až obnova posledního SSZ Francouzská – Blanická, které funguje v pevném řízení.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 568 |

  NOVINKY
10.05.2021 Na magistrále se zkouší cyklus o délce 80 sekund
Severojižní magistrála by mohla mít v budoucnosti kratší cykly řízení. Pomohlo by to pěším a tramvajové dopravě na zatíženém náměstí I. P. Pavlova. V aktuálně probíhajícím týdnu se testuje na signalizacích na magistrále a okolí řízení s délkou cyklu 80 sekund, namísto dlouhodobě používaných cyklů o délce 100 sekund. Ač je volno pro tramvaje ve zkráceném cyklu adekvátně kratší než ve „stovkách“, zachovává možnost průjezdu dvou tramvají v cyklu. Volno pro tramvaje ve zkoušeném způsobu řízení padne 45 krát za hodinu, zatímco v běžně používaném režimu pouze 36 krát. Úprava tedy může přinést zvýšení kapacity pro tramvaje o 25 % a může být přínosná i pro stabilizaci provozu po mimořádných událostech. Rizikem opatření může být doba stanicování tramvají v zastávkách na I. P. Pavlova, koordinace a kapacita pro automobily. Pozitivní dopad má opatření pro chodce, kterým se zkracuje čekání na zelenou. Vedlejším efektem zkoušky je pevný program na SSZ Anglická – Bělehradská a zkrácení zdržení tramvají na semaforu u zastávky Muzeum. Kromě obvyklé délky cyklů 100 sekund se na magistrále ve slabším provozu používají také cykly 50 a 60 sekund. Jejich nasazování se nemění.

09.05.2021 Újezd: obnovená světla v provozu
Ve velice rychlém tempu pokračuje obnova dalších světelných signalizací v hlavním městě. Do provozu bylo uvedeno SSZ 1.501 Újezd – Vítězná. Semafor fungoval s preferencí již před obnovou a aktuální řešení je velmi podobné tomu předchozímu, až na drobná vylepšení. Nově je například možné vrátit některé signály volno pro tramvaj, které právě skončily a o výběru některých vložených fází je možné rozhodovat i později. Nevýhodou křižovatky je, že tramvaje na všech vjezdech mají přibližně 30 metrů před křižovatkou zastávku, často s kontrolním bodem. K přihlašování tramvají dochází až po výjezdu ze zastávky, což nestačí k dostatečně rychlému výběru signálu. Všechna tramvajová volna jsou nadále vybírána cyklicky. Preference tramvají je uplatňována vkládáním, předvýběrem a prodlužováním fází.

23.04.2021 Klárov po obnově pozná stanicování ve druhé pozici
V Praze byla obnovena další světelná signalizace, která už dříve preferovala tramvaje. Do provozu bylo uvedeno SSZ 1.156 Klárov - Letenská. Princip řešení do značné míry kopíruje předchozí způsob řízení z roku 2011. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, krácením a vkládáním vlastních fází a předvýběrem kolizních fází. Pro tramvaje byla doplněna výzvová návěstidla na zbylé dva vjezdy, kde dosud nebyla a proběhlo parametrické vyladění, například uvažovaných dob jízdy od přihlášení. Ve směru od zastávky Malostranská byl doplněn vzdálený přihlašovací kontakt, který slouží k detekování tramvaje ve druhé pozici zastávky. Logika pak rozpoznává, zdali tramvaj v této pozici stanicovala a následně upravuje parametry pro přihlášení blokováním výhybky. Dle skutečného provozu nejsou vyloučena případná doladění. Signalizace, která se nachází v uzlu Malostranská, je velmi zatížena tramvajovou dopravou. V běžném provozu převádí v dopravní špičce přes 100 tramvajových spojů za hodinu. Současně musí na některých ramenech zvládat množství chodců a také značnou automobilovou dopravu, především ve směru z Letenské ulice.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021