Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 576 |

19.08.2018: Obnovena signalizace na Dlouhé, zatím bez preference
Na přelomu července a srpna došlo k obnově technologie SSZ 1.004 Revoluční – Dlouhá. Byl kompletně vyměněn hardware včetně řadiče. Doplněny byly detektory dopravy, včetně trolejových kontaktů pro tramvaje. Na signalizaci však dochází k nezjištěným chybám a přestože již fungovalo dynamické řízení s preferencí tramvají, většinou se zatím nadále používá pevné řízení. Navíc nebylo obnoveno propojení detekce tramvají na sousední SSZ Revoluční – Řásnovka, na kterém tak tramvaje dočasně přišly o preferenci ve směru z centra. Obnovou technologie a přepnutím do pevného řízení prochází také SSZ Harfa, která dosud fungovala s preferencí, a SSZ Lidická – Zborovská, která byla bez preference.

18.07.2018: Nová signalizace na Kolbenově
V souvislosti s rekonstrukcí tramvajové trati v Kolbenově ulici bylo zřízeno nové SSZ 9.905 Kolbenova - Laponská. Nachází se 80 metrů před odbočením trati z Kolbenovy ulice na vlastní těleso u vozovny Hloubětín. Nová křižovatka slouží k napojení nového obytného souboru. Na semaforu je zajištěna preference tramvají prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Zařízení současně slouží k zajištění bezpečného odbočení tramvají z Kolbenovy, případně také k umožnění výjezdu tramvaje v opačném směru. Současně s rekonstrukcí tratě bylo zrušeno SSZ Kolbenova – přechod u zastávky Kolbenova.

17.07.2018: Signalizace upraveny pro zastávky na znamení
Dvě další zastávky na Plzeňské ulici dostaly charakter na znamení. Jedná se o Poštovku a Hotel Golf. K tomu bylo nezbytné upravit příslušné signalizace. Zastávky se totiž nacházejí těsně před nimi a signalizace fungují v režimu trvalé zelené pro chodce, která je přerušována nároky tramvají. Začátek těchto nároků počítal se zastavením tramvají v zastávce. Nově volno pro tramvaj začíná v ideálním případě tak, že je tramvaji umožněn průjezd, který signalizace nijak neovlivní. Při průjezdu čelem vlaku v úrovni označníku zastávkou na znamení, pokud vlak v zastávce nezastaví, platí v Praze nejvyšší dovolená rychlost 15 km/h. Obě signalizace jsou s absolutní preferencí tramvají. Obdobnou úpravou současně prošla signalizace u zastávky Střelničná v Praze 8. Ta fungovala v režimu na znamení již několik let, avšak ve směru do centra právě kvůli neupravenému SSZ pouze formálně.

14.06.2018: Tramvaje z Petřin mohou zrychlit
Délka úseků s omezenou rychlostí tramvají na trati z Petřin se výrazně snížila. Bylo odstraněno silniční dopravní značení omezující rychlost všech vozidel včetně tramvají kolem zastávky Baterie a v dlouhém úseku mezi ulicí v Průhledu a Na Pěkné vyhlídce ve směru do centra na 40 km/h. Celkem se jedná o 400 metrů kolejí. Snížení rychlosti zůstalo u zastávky Ořechovka, ve směru z centra bylo dokonce sníženo na 30 km/h. Změna byla provedena s ohledem na rekonstrukci v roce 2015, během které byly zlepšeny parametry tratě a sousedních ploch, například tramvajových zastávek a vyčkávacích ostrůvků pro chodce. Přínosem rekonstrukce bylo už v roce 2016 také odstranění noční zóny 40 km/h. V posledních deseti letech došlo k úpravě dopravního značení omezujícího rychlost tramvají na více než třiceti úsecích, kde to místní podmínky umožňovaly. Bylo odstraněno, nahrazeno doporučenou rychlostí, nebo doplněno podtabulkou MIMO TRAM. Nejvýraznější změny bylo dosaženo v Koněvově ulici, kde zmizelo osm omezení na 30 km/h. V některých místech naopak omezení přibylo, například v ulici U Plynárny, nebo zóna 30 v části Smíchova.

11.06.2018: Cestovní rychlost tramvají nepatrně klesla
18,7 km/h byla průměrná cestovní rychlost tramvají v Praze v roce 2017. Údaj byl zveřejněn v Ročence dopravy, kterou každoročně vydává Technická správa komunikací. Jedná se o pokles o desetinu kilometru v hodině. Nejvyšší průměrná cestovní rychlost byla dosažena v roce 2010, a to 19,0 km/h. Z údajů zveřejněných v minulosti také vyplývá, že například v roce 1981 byla tato hodnota pouze 15,7 km/h. Příznivě na cestovní rychlost působí preference tramvajové dopravy a obvykle také rekonstrukce tratí. Nepříznivě naopak například komplikovaná dopravní situace, nevhodné stavební úpravy a zvyšování počtu zastávek. Autobusy MHD v Praze dosáhly v loňském roce cestovní rychlosti 23,9 km/h.

28.05.2018: Pevný program na horním Míráku
Na SSZ 2.332 náměstí Míru – Francouzská nefunguje preference tramvají. Signalizace byla přepnuta do pevného řízení. Stalo se tak na přelomu dubna a května poté, co se v místě někdy tvořily kolony aut jedoucích od Rumunské ulice, tedy v kolizním směru s tramvajemi a autobusy. Preference byla na signalizaci zavedena v únoru tohoto roku, po několika letech dynamického řízení bez preference, které provázelo občasné vynechání volna pro tramvaj, zvláště za slabšího provozu. Další vývoj může přinést dlouhodobě ponechání pevného řízení bez preference, nebo vyladění, omezení či zrušení preference MHD v dynamickém řízení, nebo také vyladění videodetekce pro autobus, která v určitých podmínkách vyvolávala falešné preferenční nároky. Pro úspěšné řešení lokality je důležitá i změna sousedního SSZ Francouzská - Blanická, které funguje v pevném řízení a působí rovněž značná zdržení především MHD.

08.04.2018: Švábky dočasně bez preference
Na SSZ 8.220 Sokolovská - U Rustonky nefunguje preference tramvajové dopravy. Od konce března nedochází k vkládání tramvajové fáze a ke krácení kolizních fází. Preferenčním zásahem pro tramvaje, který na SSZ zůstal, je prodlužování vlastní fáze. To probíhá na hodnotu o 12 sekund vyšší než je běžná pevná délka fáze. I v současném režimu nadále funguje opatření, které znemožňuje automobilům ve směru do centra odbočit vlevo na trať, pokud ve směru do centra je před SSZ tramvaj. Přes křižovatku je v kolizním směru vůči tramvajím vedena objízdná trasa pro automobily za Husitskou ulici, která má být uzavřena až do podzimu. Zdržení tramvají nezřídka přesahují jednu minutu.

29.03.2018: Preference na náměstí Míru. Už i na dolním
Do provozu byla uvedena preference tramvají na SSZ 2.362 náměstí Míru – Jugoslávská. Je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze. Zároveň je zřízena dynamická koordinace se sousedním SSZ 2.316 náměstí Míru – Anglická, která zajišťuje synchronizaci obou semaforů pro koordinovaný průjezd z Italské ulice k Jugoslávské. Řízení signalizací je s proměnnou délkou cyklu a byla tak opuštěna antikoordinace pro automobily po spodní části náměstí. Především však byla opuštěna obousměrná denní antikoordinace pro tramvaje k SSZ 2.332 náměstí Míru - Francouzská. Na té byla navíc preference - s použitím pevné délky cyklu - uvedena do provozu v únoru. Tramvaje, a v některých relacích také autobusy, nyní lokalitou projíždějí podstatně plynuleji. Další zlepšení může přinést až obnova posledního SSZ Francouzská – Blanická, které funguje v pevném řízení.

17.03.2018: Na Palackého náměstí dynamika
Na SSZ 2.013 Palackého náměstí bylo v tomto týdnu znovu spuštěno dynamické řízení s preferencí MHD. Stalo se tak po téměř třech měsících provizorního řízení pevným programem, který způsoboval značná zdržení veřejné dopravy a zbytečná čekání ostatních účastníků. Předchozí pokusy o dynamiku dopadly neúspěšně z důvodů na straně software i hardware. Výměna technologie SSZ proběhla na konci roku 2017, přičemž hlavním důvodem byla potřeba dosazení moderního řadiče, který unese propracovanou preferenci tramvají. Ta spočívá ve vysoké variabilitě řízení, které nepoužívá tradiční fáze s tvrdým výběrem příslušných signálů volno, ale z dynamické tvorby fází výběrem jednotlivých signálů dle přihlášených vozidel. To umožňuje především průjezd tramvají, které nejsou vzájemně v kolizi, ale dříve pro ně nebyla vytvořena společná fáze. Navíc byla doplněna vložená fáze pro tramvaje v hlavním směru. Vzhledem k jedinečné logice je v řadiči osazeno záznamové zařízení, jež v případě problémů, například zaseknutí SSZ, nahraje událost pro pozdější analýzu. V průběhu roku 2018 se počítá s doplnění vzdáleného směrového přihlášení z Palackého mostu a od Jiráskova náměstí.

25.02.2018: Semafor na horním náměstí Míru po letech opraven
Podmíněná preference tramvají byla zavedena na SSZ 2.332a náměstí Míru - Francouzská. Je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní a předvýbem kolizní fáze. Funguje také pro autobusy, které se ve směru z centra pohybují po tramvajovém tělese. Nadále je řízení křižovatky včetně MHD do značné míry podřízeno koordinaci pro auta, i s ohledem na fakt, že blízké SSZ Francouzská - Blanická dosud nebylo obnoveno a funguje v pevném řízení. Proti původnímu řešení došlo ke zlepšení pro chodce, kterým přes tramvajovou trať svítí trvalá zelená rušená pouze nároky MHD. Semafor byl obnoven v roce 2013. Od té doby fungoval v dynamickém řízení bez preference, který přinesl pro MHD horší stav než před obnovou, především kvůli takzvaným propadům cyklu.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 570 | 571 - 576 |

  NOVINKY
02.09.2021 Zhoršení pro tramvaje u Muzea
Obnova SSZ 1.078 Legerova – Vinohradská přinesla nárůst zdržení tramvají. Zatímco na původní technologii před obnovou semaforu byl provozován pevný program s výzvou tramvaje ve dvou polohách v cyklu řízení, který zaručoval tramvajím zdržení nanejvýš kolem jedné minuty, nyní je v provozu pevný program s cyklickým výběrem tramvajového volna v jedné poloze v cyklu. Délka signálu volno pro tramvaje je 5 sekund, délka signálu stůj je 95. Jde o nejhorší podmínky na jednom SSZ pro tramvaje v Praze, společně s SSZ Chodovská – U Plynárny, která je po obnově v roce 2020 také stále v pevném řízení. Semafor u Muzea byl uveden do provozu ve druhé polovině srpna a kromě zhoršení pro MHD přinesl naopak zlepšení podmínek pro chodce, protože přes magistrálu byly vytvořeny dva nové přechody.

06.08.2021 Město zaplavují rychlostníky. Někde umožní svižnější jízdu
Pražská tramvajová síť bude mít zřetelně vyznačena místa, kde lze jezdit rychlostí vyšší než 50 km/h. Aktuálně probíhá osazování rychlostníků, tedy vnitropodnikového značení, které místně stanovuje rychlost vyšší od obecné úpravy provozním předpisem. Současně se na některých místech zvyšuje nejvyšší rychlost tramvají ze 60 na 65 km/h, například na vybraných úsecích trati na Barrandov a do Modřan. Zvýšený limit mohou využít tramvaje T3 a KT8, nikoli však vozy Škoda 14T a 15T, které mají nižší maximální rychlost. V Česku není rychlost na tramvajových tratích obecně omezena a stanovuje ji provozovatel dráhy. Rychlostníky přináší rovněž možnost vyznačit zvýšení rychlosti na pozemní komunikaci. V krátkém úseku trati na Podolském nábřeží tak tramvaje mohou dosahovat rychlosti 60 km/h oproti původní padesátce. Už dříve byla vyšší rychlost vyznačena rychlostníkem například v kolejové konstrukci na západní straně budoucího Dvoreckého mostu. Stanovení vyšší rychlosti tramvají obvykle zvýhodňuje veřejnou dopravu oproti individuální. Oproti tomu tramvaje mají na řadě míst rychlost nižší než silniční vozidla, zejména v místech výhybek a kolejových křížení.

14.07.2021 Křižovatka Sokolovská – Na Rozcestí je po rekonstrukci
Další světelná signalizace prošla obnovou. SSZ 9.210 Sokolovská – Na Rozcestí dostala nový přechod pro chodce přes Sokolovskou ulici na západním rameni, čímž dochází ke zlepšení přístupu na tramvajovou zastávku Balabenka ve směru do centra. Z pohledu tramvajové dopravy došlo k doplnění výzvových návěstidel a ke změně řídicí logiky. Zlepšením je, že již neutíká volno tramvajím ve směru z centra. Preference je zajištěna prodlužováním vlastní fáze a krácením kolizní fáze. Signalizace fungovala již před obnovou s preferencí tramvajové dopravy. Krátce po aktuální obnově ještě nebyla v provozu detekce tramvají z centra. Připravuje se rovněž obnova sousedního SSZ 9.209 Balabenka.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021