23.04.2021: Klárov po obnově pozná stanicování ve druhé pozici V Praze byla obnovena další světelná signalizace, která už dříve preferovala tramvaje. Do provozu bylo uvedeno SSZ 1.156 Klárov - Letenská. Princip řešení do značné míry kopíruje předchozí způsob řízení z roku 2011. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, krácením a vkládáním vlastních fází a předvýběrem kolizních fází. Pro tramvaje byla doplněna výzvová návěstidla na zbylé dva vjezdy, kde dosud nebyla a proběhlo parametrické vyladění, například uvažovaných dob jízdy od přihlášení. Ve směru od zastávky Malostranská byl doplněn vzdálený přihlašovací kontakt, který slouží k detekování tramvaje ve druhé pozici zastávky. Logika pak rozpoznává, zdali tramvaj v této pozici stanicovala a následně upravuje parametry pro přihlášení blokováním výhybky. Dle skutečného provozu nejsou vyloučena případná doladění. Signalizace, která se nachází v uzlu Malostranská, je velmi zatížena tramvajovou dopravou. V běžném provozu převádí v dopravní špičce přes 100 tramvajových spojů za hodinu. Současně musí na některých ramenech zvládat množství chodců a také značnou automobilovou dopravu, především ve směru z Letenské ulice. 15.04.2021: Obnova semaforu u Právnické fakulty: tramvaj si lépe vytlačí kolonu Po obnově bylo do provozu uvedeno SSZ 1.071 Čechův most - Dvořákovo nábřeží. Semafor dostal pokročilejší řídicí logiku, která by měla hlavně za silného provozu lépe zajistit vytlačování kolony z mostu před tramvají. Z důvodů nízké šířky jízdního pásu na Čechově mostě se totiž automobily pohybují po kolejích, navíc na konci mostu dávají přednost při odbočování vlevo. Detekce vozidel a nový software a umožní včasnější a delší uplatnění fáze s vyklizovací šipkou od mostu vlevo na Dvořákovo nábřeží. Příznivý vliv by měla mít obnova rovněž na provoz tramvají po mostě v opačném směru, protože signalizace po přihlášení tramvaje před mostem redukuje zelené pro jízdu aut ve směru na most. Před semaforem na druhém břehu by tedy měly tramvaje očekávat mírně kratší kolonu pro vytlačení. Po Čechově mostě jezdí páteřní linka 17. Přes SSZ 1.071 jezdí také autobusová linka 207, jejíž preference byla rovněž vylepšena.
08.04.2021: Vzdálené rádio na Blanické Finální zlepšení plynulosti provozu tramvajové dopravy nastalo na SSZ 2.333 Francouzská - Blanická. V rámci opravy tramvajové trati bylo ve směru od náměstí Míru dosazeno vzdálené rádio. To umožňuje s předstihem 10 - 15 sekund před příjezdem tramvaje ke křižovatce sdělit signalizaci směr jízdy vlaku a v ideálním případě udělit tramvaji volno do jízdy. Jedná se o poslední zlepšení pro linky 10 a 16, které započalo na konci roku 2020 obnovou signalizace a zavedením preference. Software semaforu již v té době počítal s budoucím dosazením vzdáleného rádia. 11.03.2021: Zdržování tramvají na Žižkově Výrazné zhoršení průjezdu tramvají doprovázejí opatření v ulici Jana Želivského při rekonstrukci kanalizace. Ve většině úseku mezi ulicemi Olšanská a U Nákladového nádraží jsou automobily ve směru na jih vedeny v protisměrném jízdním pásu. V křižovatce s ulicí U Nákladového nádraží se vrací zpět. Za tím účelem došlo k dočasné úpravě SSZ 3.310 Želivského - U Nákladového nádraží, které standardně funguje s preferencí tramvají. Nyní semafor umožňuje alespoň prodlužování volna pro tramvaj, přesto dochází ke zdržení MHD ojediněle přes 90 sekund. V případě, že odkloněná vozidla jedou ke křižovatce nesprávně po kolejích, může zdržení tramvaje překročit i dvě minuty. Opatření mají trvat až do konce května. Způsobem, který nezajištuje dostatečnou plynulost provozu tramvají, byla v posledních 2 letech realizována obdobná dopravní opatření také na Poděbradské, Evropské a Vinohradské. Komplikace mohou potkat tramvaje také na linkách 5 a 15 na Olšanském náměstí. V rámci dopravních opatření pro rekonstrukci Koněvovy ulice je volno v oblouku pro tyto linky vybíráno pouze na výzvu. Ovšem nebyla doplněna náhradní detekce tramvají, tedy například kontaktní zámek, a v případě selhání základní detekce dle EOV a kontaktu může dojít i k zastavení provozu. 23.02.2021: Lepší výjezd ze smyčky Vypich Pro lepší průjezd tramvají bylo upraveno SSZ 6.807 Bělohorská - smyčka Vypich. Volno pro tramvaje, které opouštějí hlavní trať směrem do obratiště, nově přichází bez dlouhého čekání a odbočující vlaky tak neblokují provoz tramvají a autobusů, které pokračují přímo. Ještě větší význam má zlepšení pro směr ze smyčky. Tramvaje lépe plní odjezd z nástupní zastávky dle stanoveného jízdního řádu a nemělo by docházet ke vzájemnému „podjíždění“ s vlaky od Bílé Hory. Ze smyčky vyjíždějí také autobusy, a to z centra, tedy v opačném směru než tramvaje. Dosud dostávaly volno před tramvají. V odpolední silném provozu tak často auta u smyčky nejprve zablokovala vyjíždějící autobus a ten pak zablokoval tramvaj. I tyto situace se úpravou SSZ podařilo významně omezit. Semafor byl uveden do provozu v roce 2014 po rekonstrukci tramvajové trati a zřízení společných zastávek pro tramvaje a autobusy. Preference tramvají však v denním provozu fungovala pouze v hlavním směru. Při jízdě do smyčky nebo ze smyčky musely tramvaje čekat na polohu v koordinaci a někdy dokonce až do příštího cyklu, což vedlo ke zdržením přesahujícím i jednu minutu. Na výjezdu ze smyčky bude zanedlouho doplněna možnost výjezdu autobusů také ve směru do centra. Řídit se budou signály pro tramvaje. 03.02.2021: Konec kanibalismu na Limuzské K úpravě řízení došlo na SSZ 0.346 Černokostelecká - Úvalská. Semafor, kde se kříží trasy radiálních tramvajových linek a tangenciálních autobusových linek, dostal výzvová návěstidla pro tramvaje a upravenou řídicí logiku. Hlavní změnou je zrušení ukončování volna pro přihlášenou tramvaj od kolizního autobusu. Nově signalizace na každé vozidlo MHD, které může stihnout aktuální fázi, standardně vyčkává, a pak teprve uspokojuje další nároky. Opraveno je prodlužování fáze pro tramvaje z centra, které dosud nezřídka končilo po výjezdu tramvaje ze zastávky skrze blízký kontakt. Vložená fáze pro vlaky z centra se nově vybírá jen od blízkého kontaktu, nikoli pro ještě stanicující tramvaje. Byla upravena data zohledňující delší vytlačování kolony pro autobusy od Limuzské. 18.12.2020: Semafor na Blanické šetří po obnově hodně času V centru Prahy zmizel další významný zdroj zdržení tramvají. Po obnově bylo uvedeno do provozu SSZ 2.333 Francouzská - Blanická. Styková křižovatka, přes kterou v současné době projíždí v odpolední špičce 84 tramvajových spojů za hodinu, nově uplatňuje preferenci tramvají. Ta je zajištěna prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze. Manipulační oblouk Jana Masaryka - Blanická v obou směrech se vybírá pouze na výzvu. Oblouk pro linky 10 a 16 se vybírá společně s vozidly z Blanické nebo chodci přes horní část Francouzské. Byla doplněna druhá návěstidla od Blanické vpravo a od náměstí Míru přímo, což se také projevilo ve zvýšení plynulosti provozu. V budoucnosti by mělo být doplněno vzdálené rádio od náměstí Míru, které ještě zvýší plynulost jízdy pro tramvaje odbočující do Blanické. 16.12.2020: Přesmyk na Zlíchově řídí nová signalizace V rámci dokončení rekonstrukce tramvajové trati v Nádražní ulici a mostu přes železniční trať na Zlíchově bylo uvedeno do provozu SSZ 5.876 Na Zlíchově - Ke Sklárně. Semafor řídí přesmyk mezi tramvajemi a automobily, který vzniknul přeložením trati v Nádražní ulici vedle pozemní komunikace. Preference je řešena jako absolutní vkládáním fáze pro tramvaje pouze na výzvu na dvě místa v cyklu řízení s možností prodlužování. V budoucnosti se počítá se vznikem dalšího semaforu o sto metrů dál ve směru do centra, na připojení připravovaného Dvoreckého mostu. 16.12.2020: Preference na Zborovské Na SSZ 5.068 Lidická - Zborovská byla uvedena do provozu preference tramvají. Realizuje se předvýběrem, vkládáním a prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem a prodlužováním kolizní fáze. O prodlužování signálu volno pro přihlášenou tramvaj informují řidiče výzvová návěstidla. Oproti původnímu řízení se tramvajové volno standardně vybírá až na konci cyklu. Na původním místě se vybírá jen při nároku tramvaje a na konci se v takovém případě již nevybere, pokud se opět nepřihlásí tramvaj. Vložená fáze je nově povolena i v nočních a víkendových programech a umožňuje i přecházení souběžným chodcům. Křižovatka je velmi zatížena tramvajovou i kolizní automobilovou dopravou. Úprava signalizace navazuje na obnovu, která byla provedena v roce 2018. Změna na Zborovské je letos již pátou zřízenou preferencí na trase linky 5. Kromě Zborovské se nově uplatňuje také na Bulharu, nebo na křižovatce Vinohradská - Želivského. 06.12.2020: Na Jana Želivského tramvaje rychlejší Souvislá obnova povrchů v ulici Jana Želivského je přínosem nejen pro automobily, ale také pro tramvaje. Ve většině úseků nově neplatí pro kolejovou dopravu omezení rychlosti na 30 km/h - dopravní značky dostaly podtabulku s nápisem MIMO TRAM. Současně jsou na přechody pro chodce mezi trať a vozovku doplněny ostrůvky, přičemž přechody jsou nadále vedeny přes dva souběžné jízdní pruhy pro auta. Dosud limit pro tramvaje neplatil pouze mezi Olšanskou ulicí a Basilejským náměstím v uvedeném směru. Nově bude stejný režim i v navazujícím úseku až k Jeseniově ulici. V opačném směru neplatí pro tramvaje původní třicítka mezi ulicí Na Parukářce a Basilejským náměstím, ani nová kolem zastávky před Olšanskou. V celé délce mezi Olšanskou a Ohradou, stejně jako na řadě dalších míst, naopak pouze pro tramvaje platí omezení rychlosti v nočních hodinách na 40 km/h kvůli hluku z tramvajové dopravy. Rozlišení rychlostních limitů mezi silniční a tramvajovou dopravou dle silničních značek ve městě zvolna přibývá. Další se nachází například u zastávky Urxova, ve Štefánikově ulici, nebo na Podolském nábřeží. |