Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 568 |

17.03.2018: Na Palackého náměstí dynamika
Na SSZ 2.013 Palackého náměstí bylo v tomto týdnu znovu spuštěno dynamické řízení s preferencí MHD. Stalo se tak po téměř třech měsících provizorního řízení pevným programem, který způsoboval značná zdržení veřejné dopravy a zbytečná čekání ostatních účastníků. Předchozí pokusy o dynamiku dopadly neúspěšně z důvodů na straně software i hardware. Výměna technologie SSZ proběhla na konci roku 2017, přičemž hlavním důvodem byla potřeba dosazení moderního řadiče, který unese propracovanou preferenci tramvají. Ta spočívá ve vysoké variabilitě řízení, které nepoužívá tradiční fáze s tvrdým výběrem příslušných signálů volno, ale z dynamické tvorby fází výběrem jednotlivých signálů dle přihlášených vozidel. To umožňuje především průjezd tramvají, které nejsou vzájemně v kolizi, ale dříve pro ně nebyla vytvořena společná fáze. Navíc byla doplněna vložená fáze pro tramvaje v hlavním směru. Vzhledem k jedinečné logice je v řadiči osazeno záznamové zařízení, jež v případě problémů, například zaseknutí SSZ, nahraje událost pro pozdější analýzu. V průběhu roku 2018 se počítá s doplnění vzdáleného směrového přihlášení z Palackého mostu a od Jiráskova náměstí.

25.02.2018: Semafor na horním náměstí Míru po letech opraven
Podmíněná preference tramvají byla zavedena na SSZ 2.332a náměstí Míru - Francouzská. Je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní a předvýbem kolizní fáze. Funguje také pro autobusy, které se ve směru z centra pohybují po tramvajovém tělese. Nadále je řízení křižovatky včetně MHD do značné míry podřízeno koordinaci pro auta, i s ohledem na fakt, že blízké SSZ Francouzská - Blanická dosud nebylo obnoveno a funguje v pevném řízení. Proti původnímu řešení došlo ke zlepšení pro chodce, kterým přes tramvajovou trať svítí trvalá zelená rušená pouze nároky MHD. Semafor byl obnoven v roce 2013. Od té doby fungoval v dynamickém řízení bez preference, který přinesl pro MHD horší stav než před obnovou, především kvůli takzvaným propadům cyklu.

23.02.2018: Rychlostní výhybka v Braníku umožňuje 30 km/h do Modřan
Praha má čtvrtou rychlostní výhybku. Výhybka R-04 byla v říjnu 2017 realizována v Praze 4 na odbočení do smyčky Nádraží Braník. Po testování systému a dolaďování software i hardware byla v první polovině února 2018 zvýšena rychlost přímo na cílových 30 km/h. Do odbočky je umožněna standardní rychlost 15 km/h, a to vzhledem k poloměru odbočení a následujícímu křížení. Oproti ostatním dosud zřízeným rychlostním výhybkám má ta branická z důvodů velkého úhlu křížení kolejnic pouze mělkou srdcovku. Specifická je i tím, že odbočná větev vede přímo do křížení s kolejí od Modřan a uzel je proto zajištěn signalizací proti případné kolizi. Současně s realizací výhybky došlo k vybavení předchozího úseku se zhoršeným rozhledem oddílovou signalizací.

22.02.2018: Na Průběžné spuštěna preference, tramvajím šetří čas
Dvě signalizace u zastávky Průběžná na Praze 10 preferují MHD. SSZ 0.339 V Olšinách – Pod Rapidem upřednostňuje tramvaje, a to prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Na SSZ 0.340 V Olšinách – Průběžná je kromě preference tramvají také preference autobusů. Je zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze, předvýběrem kolizní fáze, změnou pořadí fází a vložením speciální fáze. Na obou světlech funguje na přechodech přes tramvajovou trať u zastávky režim trvalé zelené pro chodce s výběrem volna pro tramvaj pouze na výzvu. Ve směru od Průběžné ulice zajišťuje včasnou směrovou detekci vzdálené rádio. V budoucnu bude osazeno rovněž od Strašnické. Signalizace byly obnoveny v létě 2016. Od té doby byly provizorně řízeny pevnými programy a stejně jako před obnovou fungovaly velmi nepříznivě vůči tramvajím. Jednou z příčin je i zastávka mezi oběma semafory, které byly koordinovány pro silniční dopravu. Dynamické řízení situaci tramvají zlepšuje. Obě signalizace jsou přitom nadále koordinovány, nově dynamicky povelovými signály a s proměnnou délkou cyklu.

06.02.2018: Na Albertově zapnuta preference
Preference tramvají na SSZ 2.023 Svobodova - Na Slupi opět funguje. Po obnově signalizace, jež proběhla v závěru minulého roku, se letos v lednu podařilo zprovoznit dynamické řízení. To v zásadě kopíruje původní řešení s drobnými doladěními dle provozních zkušeností. Hlavní viditelnou změnou je priorita preference dle blízkého přihlášení výhybkou, která je nadřazena prodlužování od vzdálených kontaktů. Už tedy nedochází k situaci, kdy tramvaj stojící těsně před křižovatkou je zdržována vlakem z jiného směru, který teprve stojí v zastávce. Naopak pro větší flexibilitu řízení a zkrácení cyklu je nově zajištěn i výběr společné fáze pro tramvaj od Nuselského údolí přímo a od Výtoně vpravo. K zapnutí dynamiky došlo poté, co byla signalizace z důvodů závady několik týdnů buď v řízení pevným programem, nebo vypnuta na blikající žlutou. Dynamické řízení s preferencí není stále v provozu na SSZ 2.013 Palackého náměstí. Zde více než měsíc funguje pevný program s velmi nepříznivými účinky na pravidelnost provozu tramvají.

13.01.2018: Palackého náměstí a Albertov v pevných programech
Dobrý konec zatím nemají obnovy dvou signalizací na Praze 2, které proběhly na konci roku 2017. SSZ 2.013 Palackého náměstí, jež řídí provoz na čtyřramenné křižovatce se špičkovým provozem 150 tramvajových a 6 autobusových spojů za hodinu, bylo obnoveno po mnoha letech požadavků na zlepšení řízení. Limitem křižovatky byla v minulosti kapacita staršího typu řadiče. Proto proběhla výměna technologie a byla vyprojektována nová řídicí logika křižovatky, která umožňuje v reálném čase generovat podobu některých fází skládáním vzájemně nekolizních signálních skupin dle aktuálních nároků účastníků, zejména tramvají. Dynamické řízení však dosud bylo v provozu pouze několik hodin, protože se vyskytly problémy s výběrem některých signálů. Příčinou mohou být problémy v hardwaru nebo i softwaru zařízení. Druhou signalizací s podobným osudem je SSZ 2.023 Svobodova - Na Slupi. Dochází k vypínání zařízení do blikající žluté z důvodů závady, pravděpodobně hardwaru. Na obou signalizacích působí pevné řízení nepříjemná zdržení vozidel MHD. Na odstranění závad se pracuje. Na Palackého náměstí je dokonce umístěno záznamové zařízení, jež bylo dříve využito na SSZ 4.401 Otakarova - Bělehradská nebo SSZ 7.141 Dělnická - Komunardů a pomohlo k odhalení příčiny problémů.

10.12.2017: Pokračují obnovy „starých“ semaforů s preferencí
Zatímco zavádění preference tramvají na pražských světelných signalizacích se v posledních letech velmi zpomalilo, pokračuje obnova zařízení, na kterých preference již dlouhodobě funguje. V souvislosti s výstavbou rampy z Jižní Spojky na Chodovskou ulici bylo obnoveno a rozšířeno SSZ 4.040. Chodovská - rampa Jižní spojka, které spojuje Chodovskou ulici se smyčkou Spořilov a které užívají jízdou po kolejích ve směru do centra také autobusy. Signalizace bohužel fungovala několik týdnů v pevném programu se zdržením MHD až přes délku jednoho cyklu. Následně bylo zavedeno dynamické řízení, které dosahuje poměrně vysoké míry preference MHD, ale s ohledem na další okolnosti pravděpodobně nebude možné SSZ nadále označovat za semafor s absolutní preferencí. Další signalizace byla obnovena v Holešovicích. SSZ 7.141 Dělnická - Komunardů je ihned od obnovy v dynamickém řízení s preferencí. Docházelo však k zásadním chybám v řízení, které byly převážně odstraněny po dvou týdnech. Na vyloučení nedokonalostí se stále pracuje, ale signalizace v běžném provozu již funguje s kvalitní preferencí tramvají podobně jako před obnovou. Nově byl zaveden noční režim blikající žluté, ve kterém mohou chodci signalizaci zapnout tlačítkem nebo slepeckým ovladačem. Chodecké nároky jsou přitom nadřazené nárokům tramvají, za slabého provozu tedy preference tramvají obvykle nefunguje.

03.09.2017: Zrušená signalizace na Sídlišti Červený Vrch
Na tramvajové síti byla demontována světelná signalizace. SSZ 6.119 Evropská – Červený Vrch prodělalo stavební úpravu, při níž se odsunulo místo pro přecházení tramvajové trati mírně ve směru do centra tak, aby se nenacházelo v přímé trase s přechody přes vozovku. Nově vzniklý labyrint byl doplněn zábradlím a byla upravena slepecká dlažba. Ze světelné signalizace byla demontována příslušná chodecká tlačítka a návěstidla a také tramvajová návěstidla. Místo pro přecházení přes koleje je tak nově neřízené. Došlo k úpravě řízení SSZ. Volno pro chodce přes vozovku se vybírá častěji než dosud, na dobu pouze pro přejití příslušného uzlu a nezávisle na uzlu s vozovkou v opačném směru. Řešení umožní plynulejší přecházení chodců a zajistí nulové zdržení tramvají. Světelných signalizací na tramvajové síti v posledních letech mírně ubývá. Ve vrcholném roce 2015 bylo evidováno celkem 248 zařízení, nyní jich je 243. Ve většině případů došlo k jejich vypnutí.

03.09.2017: Obnovená světla na Florenci
Po obnově bylo uvedeno do provozu SSZ 8.237 Sokolovská – Ke Štvanici. Do signalizace je nově zakomponován kolejový oblouk ve směru z centra do smyčky Těšnov, který vznikl na začátku roku 2016 a dosud byl nesignalizovaný. Pro přihlašování tramvají jsou ve směru z centra nově použita vzdálená rádia, která rozlišují směr jízdy vlaku vlevo na novou kolej do smyčky a přímo směrem do Karlína. Preference tramvají byla v zásadě zachována z původního řízení. Je zajištěna prodlužováním vlastní a kolizní fáze a předvýběrem vlastní a kolizní fáze. Volna do smyčky, která se používá pouze manipulačně, je možné vybírat na více místech v cyklu řízení, a to ve směru z centra i od Karlína.

06.08.2017: Plynulejší jízda tramvají na Koněvově
Úprava dopravního značení pomohla veřejné dopravě na Žižkově a některých dalších místech. Ve vybraných lokalitách byly odstraněny značky, které nařizovaly nejvyšší dovolenou rychlost na komunikaci 30 km/h. Osm značek zmizelo z Koněvovy ulice, kde se šest z nich nacházelo v úsecích tramvajových zastávek, čímž znemožňovaly plynulé dobrzďování tramvají k označníku. Pro vyšší ochranu chodců byly na zastávkách ve směru do centra nedávno instalovány city bloky a zábradlí. Po jedné značce zmizelo z Masarykova nábřeží, Bělohorské ulice (zastávka Malý Břevnov do centra) a z Korunní ulice (zastávka Orionka z centra). Už v průběhu jara bylo odstraněno omezení rychlosti ze Sokolovské ulice, zastávky Nádraží Vysočany ve směru z centra. Dodatkovou tabulkou "MIMO TRAM" bylo opatřeno omezení v Zenklově ulici před zastávkou Vosmíkových z centra. Doporučená rychlost „30“ za zákazovou je nově realizována v zastávce Albertov ve směru z centra, přičemž trať bude uvedena do plného provozu po rekonstrukci kanalizace na konci září. Omezení na rychlost 30 naopak nově vzniklo na 4 místech v ulici U Plynárny u zastávek Plynárna Michle a Chodovská.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 568 |

  NOVINKY
10.05.2021 Na magistrále se zkouší cyklus o délce 80 sekund
Severojižní magistrála by mohla mít v budoucnosti kratší cykly řízení. Pomohlo by to pěším a tramvajové dopravě na zatíženém náměstí I. P. Pavlova. V aktuálně probíhajícím týdnu se testuje na signalizacích na magistrále a okolí řízení s délkou cyklu 80 sekund, namísto dlouhodobě používaných cyklů o délce 100 sekund. Ač je volno pro tramvaje ve zkráceném cyklu adekvátně kratší než ve „stovkách“, zachovává možnost průjezdu dvou tramvají v cyklu. Volno pro tramvaje ve zkoušeném způsobu řízení padne 45 krát za hodinu, zatímco v běžně používaném režimu pouze 36 krát. Úprava tedy může přinést zvýšení kapacity pro tramvaje o 25 % a může být přínosná i pro stabilizaci provozu po mimořádných událostech. Rizikem opatření může být doba stanicování tramvají v zastávkách na I. P. Pavlova, koordinace a kapacita pro automobily. Pozitivní dopad má opatření pro chodce, kterým se zkracuje čekání na zelenou. Vedlejším efektem zkoušky je pevný program na SSZ Anglická – Bělehradská a zkrácení zdržení tramvají na semaforu u zastávky Muzeum. Kromě obvyklé délky cyklů 100 sekund se na magistrále ve slabším provozu používají také cykly 50 a 60 sekund. Jejich nasazování se nemění.

09.05.2021 Újezd: obnovená světla v provozu
Ve velice rychlém tempu pokračuje obnova dalších světelných signalizací v hlavním městě. Do provozu bylo uvedeno SSZ 1.501 Újezd – Vítězná. Semafor fungoval s preferencí již před obnovou a aktuální řešení je velmi podobné tomu předchozímu, až na drobná vylepšení. Nově je například možné vrátit některé signály volno pro tramvaj, které právě skončily a o výběru některých vložených fází je možné rozhodovat i později. Nevýhodou křižovatky je, že tramvaje na všech vjezdech mají přibližně 30 metrů před křižovatkou zastávku, často s kontrolním bodem. K přihlašování tramvají dochází až po výjezdu ze zastávky, což nestačí k dostatečně rychlému výběru signálu. Všechna tramvajová volna jsou nadále vybírána cyklicky. Preference tramvají je uplatňována vkládáním, předvýběrem a prodlužováním fází.

23.04.2021 Klárov po obnově pozná stanicování ve druhé pozici
V Praze byla obnovena další světelná signalizace, která už dříve preferovala tramvaje. Do provozu bylo uvedeno SSZ 1.156 Klárov - Letenská. Princip řešení do značné míry kopíruje předchozí způsob řízení z roku 2011. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, krácením a vkládáním vlastních fází a předvýběrem kolizních fází. Pro tramvaje byla doplněna výzvová návěstidla na zbylé dva vjezdy, kde dosud nebyla a proběhlo parametrické vyladění, například uvažovaných dob jízdy od přihlášení. Ve směru od zastávky Malostranská byl doplněn vzdálený přihlašovací kontakt, který slouží k detekování tramvaje ve druhé pozici zastávky. Logika pak rozpoznává, zdali tramvaj v této pozici stanicovala a následně upravuje parametry pro přihlášení blokováním výhybky. Dle skutečného provozu nejsou vyloučena případná doladění. Signalizace, která se nachází v uzlu Malostranská, je velmi zatížena tramvajovou dopravou. V běžném provozu převádí v dopravní špičce přes 100 tramvajových spojů za hodinu. Současně musí na některých ramenech zvládat množství chodců a také značnou automobilovou dopravu, především ve směru z Letenské ulice.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021