Preference na Plzeňské II
NÁVŠTĚVNOST


Preference na Plzeňské II


14.11.2005 - Rok 2005 bude patřit k nejúspěšnějším v zavádění preference tramvají na SSZ v Praze. Další tři semafory byly rekonstruovány na Plzeňské ulici a nyní obsahují účinnou preferenci tramvají. Letos přibylo už 15 signalizací s preferencí. Na tramvajové síti je 199 SSZ, z nichž 97 preferuje tramvaje.

Tramvaje jedoucí Plzeňskou ulicí mezi Bertramkou a Poštovkou už na signalizacích téměř nezastavují. Ke třem semaforům, které byly rekonstruovány v létě, nyní přibyla další trojice SSZ: Plzeňská – Mahenova, Plzeňská – Podbělohorská a Plzeňská – Jinonická.

Na všech rekonstruovaných SSZ funguje preference tramvají. Poslední signalizací bez preference ve zmíněném úseku je SSZ Plzeňská – Vrchlického, které ještě neprošlo rekonstrukcí. Nicméně tři ze čtyř potřebných tramvajových detektorů pro toto SSZ jsou již osazeny.

Zatímco signalizace rekonstruované v létě mají z pohledu preference tramvají nedostatky, nyní zprovozněná trojice SSZ je takřka bezchybná. Poloha všech detektorů je korektní a dokonce je možné, že všechny signalizace fungují s absolutní preferencí tramvají. To bude zřejmé na začátku příštího roku, kdy Ústav dopravního inženýrství hl. m. Prahy vydá oficiální aktualizovaný seznam SSZ k 31.12.2005.

SSZ Plzeňská – Mahenova se nachází u zastávky U Zvonu. Jedná se o jednoduchý přechod pro chodce přes pozemní komunikaci s jednosměrným provozem a tramvajovou trať s obousměrným provozem. SSZ Plzeňská – Podbělohorská u zastávky Klamovka je průsečná křižovatka s přechody pro chodce. Poslední SSZ Plzeňská – Jinonická se nachází cca 100 m západně od zastávky Klamovka. Jedná se o křižovatku ve tvaru T s přechody pro chodce.

Všechny tři signalizace fungují ve dvoufázovém řízení. Přednostní volba signálu volno pro tramvaje je na nich zajištěna prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze.

SSZmístoprovoz linek TRAM
5.508 Plzeňská - MahenovaP5 4, 7, 9, 10, 58, 59
5.519 Plzeňská - PodbělohorskáP5 4, 7, 9, 10, 58, 59
5.532 Plzeňská - JinonickáP5 4, 7, 9, 10, 58, 59

POZDNÍ PŘEDVÝBĚR

CO SE POVEDLO

  • Tramvajová detekce

  • Minimální zdržení tramvají

CO SE NEPOVEDLO

  • Opožděný začátek předvybíraného volna na Plzeňská - Podbělohorská zc

Jedinou drobnou výhradou, která by se dala signalizacím vytknout, je předvýběr signálu volno na SSZ Plzeňská – Podbělohorská ve směru z centra. Tramvaje, které si volno předvybírají, totiž musejí vždy zpomalit nebo dokonce přibrzdit před SSZ. Je vhodné aby začátek volna pro tramvaj byl nárokován o 4 sekundy dříve od přihlášení oproti stávajícímu stavu. Rekonstruovaná SSZ jsou zatím zřejmě ve zkušebním provozu, v němž by mohly být podobné drobnosti vyladěny.

Příklad preference tramvají na SSZ Plzeňská – Podbělohorská
Video – průjezd pěti tramvají během minuty (5,05 MB)

Dalšího zlepšení efektů preference se dočkala křižovatka Plzeňská – Musílkova, která byla rekonstruovaná v létě. Jak jsme již uvedly na stránkách Preference pražských tramvají, v přilehlé zastávce Kavalírka byl zrušen kontrolní bod. To znamená, že tramvaje přihlášené k SSZ ve směru z centra již nevyčkávají v zastávce na přesný odjezd. Nezatěžují tedy SSZ zbytečnými preferenčními nároky a jezdí plynuleji.

V Praze byla v roce 2005 zavedena preference tramvají už na 15 světelných signalizacích. Tím došlo k vyrovnání rekordu z roku 2003. Celkově je ve městě už 97 semaforů, které s různou mírou účinnosti preferují tramvaje. Podíl SSZ s preferencí již činí 49 %.

Nedostatky na Plzeňské: Do videogalerie přidáno video z dříve rekonstruovaného SSZ Plzeňská - smyčka tramvají

Preference v ulici Plzeňská
Tip: další fotografie

Související články:
Preference na Plzeňské (15.08.2005)

[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasů: 1] 1 2 3 4 5

Komentáře: 0 | Přidat komentář | Informační e-mail Vytisknout článek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024