|
|
MD: Dvacítky v Sokolovské pro tramvaje neplatí
V Sokolovské byly v roce 2005 v rámci rekonstrukce zřízeny tři 'velbloudy'. To je vozovka, která je v místě přechodů zvednutá do úrovně chodníku. Opatření snižuje riziko nehody. Přinutí řidiče aut zpomalit před přechodem a ti pak mnohem ochotněji pouštějí chodce na přechod. Logické. Chodci mají přednost.
V místech 'velbloudů' platí rychlostí omezení. Jsou zde na společném sloupku umístěny značky A7b Pozor, zpomalovací práh a B 20a Nejvyšší dovolená rychlost, která je stanovena na 20 km/h. V místě je vedena také tramvajová doprava. Vlaky jezdí po fyzicky odděleném tělese a příčné prahy se jich netýkají. Jak reagují řidiči tramvají na dopravní značení? Zpomalují, nebo ne? Z pozorování na místě lze určit, že chování řidičů se liší případ od případu. A tady jsou pohledy dvou z nich. Vyjadřují se obecně k tomu, zdali respektují omezení rychlosti v kombinaci se značkou příčný práh.
Co na to Ministerstvo dopravy? Platí omezení rychlosti při kombinaci značek zpomalovací práh a nejvyšší dovolená rychlost také pro tramvaje?
Při zobecnění výkladu lze dovodit, že pokud se rychlostní omezení vyskytuje v kombinaci s jakoukoli značkou, která se provozu tramvají netýká, pro tramvaj toto omezení nejvyšší dovolené rychlosti NEPLATÍ.
Výklad je navíc v případě příčných prahů prospěšný také proto, že tramvaj má na přechodu pro chodce přednost. Pokud by musela před přechodem zpomalovat, docházelo by tak ke zbytečnému omezování rychlosti a plynulosti tramvajové dopravy, k neodůvodnitelnému zvyšování energetické náročnosti provozu a zřejmě také ke zvyšování hlukových emisí.
Zpomalení tramvají před přechodem by navíc mělo za následek větší zdržení chodců, kteří by déle čekali, až tramvaj přejede. Brždění tramvaje před přechodem by dokonce mohlo u chodce vyvolat nesprávný dojem, že ho tramvaj pouští. Jak je vidět z chování řidičů tramvají v konkrétních situacích, výklad zákona není pro řidiče úplně jasný. A zřejmě nejen pro ně. Například v prosinci roku 2005 prováděla Policie ČR (společně s Dopravním podnikem) měření rychlosti tramvají v Bělohorské ulici v blízkosti křižovatky s ulicí 8. listopadu. A postihovala řidiče tramvají za překročení rychlosti na základě značky omezující rychlost na 30 km/h, která je zde umístěna v kombinaci se značkou příčný práh. Celý případ měl tehdy jádro sporu v něčem jiném než v platnosti omezení rychlosti pro tramvaje. Kdo se s ním chce seznámit, má možnost si přečíst publikované texty na stránkách OSPEA. Stejně jako názor Zdeňka Svátka, odborného poradce Autoklubu České republiky v oblasti předpisů o silničním provozu, který už tehdy platnost značky pro tramvaje jednoznačně vylučoval. Odkaz zde. Stanovisko Ministerstva dopravy zasílají stránky Preference pražských tramvají Policii České republiky a Dopravnímu podniku s dotazem, zdali se řídí tímto výkladem. Pro preferenci MHD je dobrou zprávou, že omezení rychlosti v těchto případech pro tramvaje podle MD neplatí.
Související články: Dvacítky v Sokolovské III: Platí jiné zákony ve Vysočanech než na Břevnově? (21.01.2007) Dvacítky v Sokolovské II: policie respektuje MD (15.11.2006) Komentáře: 3 | Přidat komentář | ![]() ![]() |
Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2025 |