Preference pražských tramvají ¨
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Archiv novinek:

| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 568 |

15.04.2006: SSZ Spořilov
Ve čtvrtek (13. 4.) a v pátek (14. 4.) bylo krátce v provozu nové SSZ 4.040 Chodovská - výjezd tramvají, které se nachází na odbočení tramvají do smyčky Spořilov. K definitivnímu spuštění však stále nedošlo. Signalizace, která byla vybudována ještě v minulém roce, tak stále zůstává mimo provoz. Její účel spočívá v zajištění bezpečného průjezdu tramvají a jejich preference na přejezdu v Chodovské ulici.

14.04.2006: Ohrada
Bylo vydáno stavební povolení na SSZ 3.321 Ohrada, část Propojení řídícího systému výhybek se světelnou signalizací. Akce má proběhnout v rámci rekonstrukce tramvajové trati v křižovatce Ohrada, která je plánována na červenec a srpen tohoto roku. Rekonstrukce obsahuje také nové dopravní řešení SSZ Ohrada. Ze směru od zastávky Biskupcova by měla být zřízena kolejová splítka, která by měla umožnit plynulejší odbavování tramvají v křižovatce. Má dojít také k úpravě SSZ 3.373 Koněvova - Na Vápence a bude prověřen také stávající stavební stav a DŘ SSZ 3.351 Želivského - Jeseniova. Tato signalizace je nyní zkušebně vybavena optickou detekcí tramvají, avšak preference zde není v provozu.

08.04.2006: Pražský hrad
Začala rekonstrukce SSZ 1.146 Mariánské hradby - U Prašného mostu. Kopou se rýhy pro kabely k detekčním smyčkám a novým sloupkům pro detektory tramvají. Pokládá se kabel k SSZ Milady Horákové - Prašný most. Jedná se o stavební úpravy stávajícího SSZ s izolovaným řízením na průsečné křižovatce ulic U Prašného mostu, Mariánské hradby a Jelení s tramvajovou dopravou na samostatném tělese. SSZ bude vybaveno tak, aby po připojení na oblastní ústřednu byl umožněn obousměrný přenos dat, informací a povelů.

20.03.2006: BUSpruh Ke Krči
V ulici Ke Krči v Praze 4 by měl být v prvním pololetí tohoto roku zřízen vyhrazený pruh pro autobusy mezi Jiskrovou a Branickou ulicí ve směru do centra. Měl by zajistit plynulejší provoz autobusů MHD ze sídlišť Lhotka, Libuš a Kamýk ve směru Smíchovské nádraží. Podle informací v březnovém DP-Kontaktu byla akce v roce 2005 projekčně připravena a kladně projednána. Délka BUSpruhu má činit 290 m. Protože k realizaci je třeba odstranit z ulice Ke Krči parkovací místa, je nutné nejprve zřídit náhradní parkoviště pro osobní auta, což zajišťuje MČ Praha 4.

16.03.2006: SSZ u Masaryčky
Bylo zadáno vypracování nového dopravního řešení SSZ 1.052 Havlíčkova - Hybernská. Informaci uvádí Centrální evidence smluv Technické správy komunikací. Semafor u Masarykova nádraží funguje s preferencí tramvají od roku 2003. Řídící logika signalizace však obsahuje chyby a nedostatky, na které poukazovaly také stránky Preference pražských tramvají. Nové dopravní řešení má podle webu TSK zpracovávat Ústav dopravního inženýrství hl. m. Prahy.

28.02.2006: Autobusy na SSZ
Preference autobusů na SSZ při použití aktivní detekce je v současné době zavedena na sedmi pražských signalizacích a zařízením pro komunikaci s řadičem SSZ je vybaveno 156 vozidel. Uvádí to internetové stránky DP hl. m. Prahy. Preference je zavedena na pěti signalizacích v Čimické ulici v Praze 8, dále na SSZ Holečkova - Zapova v Praze 5 a SSZ Barrandovský most - rampy v Praze 4. Na pěti dalších SSZ funguje preference autobusů při použití pasivní detekce, kde vozidla nemusí být vybavena mobilním zařízením, ale jsou detekována pomocí smyček ve vozovce, případně videodetekce. Jedná se o SSZ Opatovská - Ke Kateřinkám (směr Opatov), SSZ Tupolevova - Beranových, SSZ Strakonická - Nádražní vč. přechodu u zast. Lihovar, Štefánikova - Holečkova (směr Strahov) a Modřanská - rampy (směr od zast. Přístaviště).

27.02.2006: Bělohorská
Na křižovatce ulic Patočkova a Bělohorská by měla vzniknout nová signalizace. Jedná se o místo odbočení tramvají u zastávky Břevnovský klášter. Tramvaje mají nyní ve směru do centra zajištěnu ze zákona přednost, avšak ve směru opačném mají přednost naopak auta. Tramvaje zde mnohdy čekají desítky sekund na uvolnění hlavního směru a signalizace s preferencí by tento problém řešila. TSK zadala v únoru tohoto roku vypracování projektu dopravní části DŘ SSZ 6.144 Patočkova - Bělohorská pro územní rozhodnutí. Signalizace měla být zprovozněna podle Komentáře k návrhu rozpočtu města na rok 2004 již v roce 2004.

13.02.2006: Nová signalizace
Na křižovatce ulic Poděbradská a Slévačská bude zřejmě vybudována světelná signalizace. Tato průsečná křižovatka se nachází v Praze 14, v hlavním směru jsou zde provozovány tramvajové linky číslo 3 a 19. Zároveň na křižovatce odbočují autobusy linek 110, 181 a 273, které jezdí z Hloubětína ve směru Sídliště Lehovec. Dokumentaci SSZ 9.666 Poděbradská – Slévačská zpracovává v rozsahu pro územní rozhodnutí Ústav dopravního inženýrství hl. m. Prahy od konce minulého roku. Informace je uvedena na internetové prezentaci Technické správy komunikací hl. m. Prahy.

08.02.2006: Poděbradská
Preference na Poděbradské by mohla v blízké době znovu fungovat na všech signalizacích. Kabely od tramvajových detektorů, které jsou odpojené, mají být uloženy do země, protože je nelze zavěsit na nové typy sloupů veřejného osvětlení. Přesný termín realizace je neznámý, závisí na zlepšení klimatických podmínek. Preference tramvají na Poděbradské je mimo provoz od podzimu minulého roku, kdy byly vyměněny sloupy VO. Jak stránky Preference pražských tramvají uvedly začátkem tohoto týdne, výpadek preference se týká tří ze čtyř semaforů na této ulici. Na dvou SSZ nefunguje preference v obou směrech, na jednom v jednom směru.

01.02.2006: HDŘÚ
Dne 22. prosince 2005 proběhlo v rámci návštěvy hlavního autora stránek Preference pražských tramvají na HDŘÚ jednání se zástupci Policie ČR, Odboru dopravy Magistrátu hl. m. Prahy, Ústavu dopravního inženýrství a Technické správy komunikací. Jednání bylo svoláno na základě nabídky pana radního Radovana Šteinera a navazovalo na předešlou opakovanou korespondenci mezi ním a autorem stránek. Hlavním tématem jednání bylo řízení dopravy světelnou signalizací z Hlavní dopravní řídící ústředny a její efekty pro preferenci městské hromadné dopravy v Praze. Záznam z jednání je zde.


| 1 - 10 | 11 - 20 | 21 - 30 | 31 - 40 | 41 - 50 | 51 - 60 | 61 - 70 | 71 - 80 | 81 - 90 | 91 - 100 | 101 - 110 | 111 - 120 | 121 - 130 | 131 - 140 | 141 - 150 | 151 - 160 | 161 - 170 | 171 - 180 | 181 - 190 | 191 - 200 | 201 - 210 | 211 - 220 | 221 - 230 | 231 - 240 | 241 - 250 | 251 - 260 | 261 - 270 | 271 - 280 | 281 - 290 | 291 - 300 | 301 - 310 | 311 - 320 | 321 - 330 | 331 - 340 | 341 - 350 | 351 - 360 | 361 - 370 | 371 - 380 | 381 - 390 | 391 - 400 | 401 - 410 | 411 - 420 | 421 - 430 | 431 - 440 | 441 - 450 | 451 - 460 | 461 - 470 | 471 - 480 | 481 - 490 | 491 - 500 | 501 - 510 | 511 - 520 | 521 - 530 | 531 - 540 | 541 - 550 | 551 - 560 | 561 - 568 |

  NOVINKY
10.05.2021 Na magistrále se zkouší cyklus o délce 80 sekund
Severojižní magistrála by mohla mít v budoucnosti kratší cykly řízení. Pomohlo by to pěším a tramvajové dopravě na zatíženém náměstí I. P. Pavlova. V aktuálně probíhajícím týdnu se testuje na signalizacích na magistrále a okolí řízení s délkou cyklu 80 sekund, namísto dlouhodobě používaných cyklů o délce 100 sekund. Ač je volno pro tramvaje ve zkráceném cyklu adekvátně kratší než ve „stovkách“, zachovává možnost průjezdu dvou tramvají v cyklu. Volno pro tramvaje ve zkoušeném způsobu řízení padne 45 krát za hodinu, zatímco v běžně používaném režimu pouze 36 krát. Úprava tedy může přinést zvýšení kapacity pro tramvaje o 25 % a může být přínosná i pro stabilizaci provozu po mimořádných událostech. Rizikem opatření může být doba stanicování tramvají v zastávkách na I. P. Pavlova, koordinace a kapacita pro automobily. Pozitivní dopad má opatření pro chodce, kterým se zkracuje čekání na zelenou. Vedlejším efektem zkoušky je pevný program na SSZ Anglická – Bělehradská a zkrácení zdržení tramvají na semaforu u zastávky Muzeum. Kromě obvyklé délky cyklů 100 sekund se na magistrále ve slabším provozu používají také cykly 50 a 60 sekund. Jejich nasazování se nemění.

09.05.2021 Újezd: obnovená světla v provozu
Ve velice rychlém tempu pokračuje obnova dalších světelných signalizací v hlavním městě. Do provozu bylo uvedeno SSZ 1.501 Újezd – Vítězná. Semafor fungoval s preferencí již před obnovou a aktuální řešení je velmi podobné tomu předchozímu, až na drobná vylepšení. Nově je například možné vrátit některé signály volno pro tramvaj, které právě skončily a o výběru některých vložených fází je možné rozhodovat i později. Nevýhodou křižovatky je, že tramvaje na všech vjezdech mají přibližně 30 metrů před křižovatkou zastávku, často s kontrolním bodem. K přihlašování tramvají dochází až po výjezdu ze zastávky, což nestačí k dostatečně rychlému výběru signálu. Všechna tramvajová volna jsou nadále vybírána cyklicky. Preference tramvají je uplatňována vkládáním, předvýběrem a prodlužováním fází.

23.04.2021 Klárov po obnově pozná stanicování ve druhé pozici
V Praze byla obnovena další světelná signalizace, která už dříve preferovala tramvaje. Do provozu bylo uvedeno SSZ 1.156 Klárov - Letenská. Princip řešení do značné míry kopíruje předchozí způsob řízení z roku 2011. Preference tramvají je zajištěna prodlužováním, krácením a vkládáním vlastních fází a předvýběrem kolizních fází. Pro tramvaje byla doplněna výzvová návěstidla na zbylé dva vjezdy, kde dosud nebyla a proběhlo parametrické vyladění, například uvažovaných dob jízdy od přihlášení. Ve směru od zastávky Malostranská byl doplněn vzdálený přihlašovací kontakt, který slouží k detekování tramvaje ve druhé pozici zastávky. Logika pak rozpoznává, zdali tramvaj v této pozici stanicovala a následně upravuje parametry pro přihlášení blokováním výhybky. Dle skutečného provozu nejsou vyloučena případná doladění. Signalizace, která se nachází v uzlu Malostranská, je velmi zatížena tramvajovou dopravou. V běžném provozu převádí v dopravní špičce přes 100 tramvajových spojů za hodinu. Současně musí na některých ramenech zvládat množství chodců a také značnou automobilovou dopravu, především ve směru z Letenské ulice.
archiv novinek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2021