SSZ jsou hodnocena z hlediska účinnosti preference tramvají s přihlédnutím ke složitosti dopravních podmínek.
|
SSZ Českomoravská - Zelený ostrov
|
Nově zřízené SSZ. Funguje v režimu trvalé zelené pro přímý směr po Českomoravské. Ostatní směry pro AD i chodce jsou
na výzvu a v případě přihlášení po delší době trvající základní fázi, jsou vybírány okamžitě, i proti nárokům tramvají.
SSZ je vhodně vybaveno detekcí tramvají. Na SSZ funguje podmíněná
preference tramvají založená na prodlužování signálu volno proti výzvám
vozidel a chodců v kolizních relacích. Dopravní poměry by umožňovaly
navrhnout preferenci absolutní, ale i provedení řešení je účinné.
Na SSZ začala preference reálně fungovat až v prvním čtvrtletí roku
2005, protože do té doby byla závada na tramvajové detekci. Hodnocení SSZ
je dodatečně upraveno tak, aby odpovídalo platnému dopravnímu řešení.
Video
- ukázka řízení SSZ (2,2 MB)
SSZ je na lince č. 3, která je pilotním projektem preference tramvají v Praze.
HODNOCENÍ: 1
Dodatečná úprava textu: 23.08.2005
|
|
SSZ Harfa
|
Rekonstrukce SSZ, které funguje ve vícefázovém řízení.
SSZ je vhodně vybaveno detekcí tramvají, ale preference nefunguje (zřejmě není obsažena v řídící logice). Na
SSZ by mohla fungovat silná podmíněná preference tramvají prodloužením, předvýběrem nebo vložením fáze. Za předpokladu
doplnění výzvových návěstidel by vložená fáze mohla být jen velmi krátká a tedy pouze pro tramvaje (speciální fáze pro
tramvaje). Na podobné řešení je vhodně vyřešena detekce tramvají.
Na SSZ je dosahováno průměrné zdržení tramvají cca 30 s, maxima se pohybují kolem 75 s. Podíl zdržených tramvají je cca 0,8. Při uplatnění zmíněných preferenčních opatření by průměrné zdržení mohlo klesnout na cca 4 s, podíl zdržených tramvají by se mohl pohybovat kolem 0,2. Preferenční opatření by zde nevyžadovala větší kompenzace signálů volno pro kolizní směry, neboť je zde provozována jedna tramvajová linka, což za nejsilnějšího provozu znamená průjezd jednoho tramvajového vlaku za čtyři minuty.
|
Video
- ukázka řízení SSZ (1,5 MB)
SSZ je na lince č. 3, která je pilotním projektem preference tramvají v Praze.
HODNOCENÍ: 5
|
|
SSZ Výtoň
|
Úprava SSZ. Preference tramvají je založena na prodlužování a předvýběru fáze pro tramvaje.
Na křižovatce je poměrně silný provoz AD ve všech směrech, nejsilnější
provoz AD je v relacích sdílených pravidelnou tramvajovou dopravou.
Více informací
HODNOCENÍ: 3
|
|
SSZ Sokolovská - Freyova
|
Rekonstrukce SSZ. Preference tramvají je založena na prodlužování, předvýběru a vložení speciální fáze pro tramvaje.
Na křižovatce je poměrně silný provoz AD ve všech směrech, přičemž v kolizním směru je silný provoz autobusů
MHD.
HODNOCENÍ: 1
|
|
SSZ Kolbenova - Pod Pekárnami
|
Rekonstrukce SSZ. Vjezd do tramvajové smyčky.
HODNOCENÍ: 1
|
|
SSZ Vršovická - Kodaňská
|
Nově zřízené SSZ. Preference tramvají je založena na prodlužování, předvýběru a vložení fáze. Na křižovatce je poměrně
silný provoz AD ve směru nekolizním s tramvajovou dopravou a slabší provoz AD v kolizních směrech. V souvislosti se
zprovozněním obchodního centra Carrefour se dá předpokládat v blízké době větší nárůst dopravy ve směrech kolizních
s tramvajemi. Na křižovatce je také slabší provoz autobusů MHD ve směru kolizním s tramvajemi.
HODNOCENÍ: 1
|
|
SSZ Radlická - tunel Mrázovka
|
Nově zřízené SSZ v souvislosti s výstavbu tunelu Mrázovka. Jedná se o dvě signalizace blízko za sebou. Na severněji
položeném je preference tramvají založena na prodlužování, předvýběru a vložení fáze. Na křižovatce je středně silný
provoz AD ve směru nekolizním s tramvajovou dopravou a slabší provoz AD v kolizním směru. Jižnější (tramvajový přejezd)
funguje s trvalou zelenou pro AD, volno pro tramvaje se vybírá na výzvu. Na přejezdu je středně silný provoz AD.
Na začátku roku 2005 došlo k doladění signalizace. Na tramvajovém přejezdu
totiž semafor nereagoval včas na tramvaje ve směru do centra. Ty musely na
chvíli zastavovat. Příčinou byla příliš krátká vzdálenost mezi blízkým
přihlašovacím detektorem (za zastávkou) a stopčárou. Funkci blízkého
detektoru převzal detektor vzdálený, který je umístěn tak, že se tramvaj
přihlásí ještě před zastavením v zastávce. I při krátkém zastávkovém
pobytu dokáže signalizace včas reagovat a tramvaje jezdí bez zdržení. Blízký
detektor ztratil pro většinu případů význam.
HODNOCENÍ: 1
|
|
SSZ Radlická - větve Městského okruhu
|
Nově zřízené SSZ v souvislosti s výstavbu tunelu Mrázovka. Signál volno pro tramvaje se vybírá na výzvu, vkládá se do
libovolné polohy v cyklu vícefázového řízení. Na křižovatce je středně silný provoz AD ve směru kolizním s tramvajovou
dopravou.
HODNOCENÍ: 1
|
|
SSZ Seifertova - Italská
|
Rekonstrukce SSZ. Preference tramvají je založena na prodlužování, předvýběru a vložení speciální fáze
pro tramvaje (obousměrné volno) a AD ve směru do centra.
Na křižovatce je poměrně silný provoz AD ve směru nekolizním s
tramvajovou dopravou.
Video
- ukázka řízení SSZ (5,2 MB)
HODNOCENÍ: 1
|
|
SSZ Bulhar
|
Rekonstrukce SSZ. Bez preference tramvají! Na křižovatce s pětifázovým řízením
je velmi silný provoz AD ve všech směrech.
Video
- ukázka řízení SSZ (0,8 MB)
HODNOCENÍ: 5
|
|
Nová logika na SSZ Veletržní - Dukelských hrdinů
|
Toto SSZ fungovalo i v minulosti s preferencí tramvají, avšak v posledních letech byla preference uplatňována pouze v
době slabého provozu (v noci a o víkendech). V ostatních dobách, tedy i v dopravních špičkách, byly Policií ČR z HDŘÚ
nasazeny v zájmu zlepšení podmínek pro AD na SSZ pevné programy, které preferenci neumožňují. To mělo za následek
průměrné zdržení tramvají 26 sekund, maximální hodnoty dosahovaly až 75 sekund.
V červnu 2004 byla na SSZ Dukelských hrdinů - Veletržní nasazena nová řídící logika. Její přínos spočívá především
v zajištění větších kompenzací signálu volno pro automobily v kolizním směru (po Veletržní) po nárocích tramvají.
Dokonalejší logika přinesla efekt především ten, že Policie ČR z HDŘÚ přestala nasazovat na toto SSZ pevné programy
(nebo tak činí jen velmi málo) a SSZ tak funguje i za silného provozu s preferencí tramvají a zároveň uspokojivě pro
automobilovou dopravu. Průměrné hodnoty zdržení tramvají se nyní pohybují do tří sekund. Při jízdě tam a zpět tedy
došlo na tomto SSZ za silného provozu k průměrné časové úspoře 46 sekund.
HODNOCENÍ: 1
|
POD ČAROU
Výměna trolejového vedení v úseku Národní divadlo - Palackého náměstí
V rámci akce byla provedena výměna detektorů. Všechny pružinové trolejové kontakty ('brnkačky') pro SSZ Mánes a
Jiráskovo nám. byly nahrazeny spolehlivějšími detektory PTK1.
Nebylo však provedeno vylepšení detekce tramvají k SSZ Mánes, které je zapotřebí k optimálnímu fungování preference
tramvají. Ve směru z centra stávající detektor 185 m před stopčárou (průměrná doba dojezdu tramvaje ke stopčáře 14 - 18
s) není vyhovující a měl být přesunut 5 m za výjezd ze zastávky Národní divadlo, tedy 255 m před stopčáru (průměrná doba
dojezdu tramvaje ke stopčáře 20 - 25 s). Zároveň je vhodné osadit ještě blízký detektor cca 100 před stopčáru, který
by odstranil vlivy rušení.
Ve směru do centra je vhodné přesunout detektor z výjezdu ze zastávky Jiráskovo nám. na vjezd do ní (průměrná doba
dojezdu tramvaje ke stopčáře 35 - 45 s). Zároveň s tím je vhodné zajistit směrovou detekci tramvají dalším detektorem
a propojením s EOV pro tramvaje odbočující v křižovatce vpravo do ul. Myslíkova a zajistit detekci tramvají také
v opačném směru, tedy z ul. Myslíkova.
Opatřením by se docílilo zlepšení průjezdu tramvají v přímém směru po nábřeží i pro tramvaje jedoucí z/do ulice
Myslíkova. Hodnoty zdržení by mohly v přímém směru dosáhnout 1 - 2 sekundy, hodnoty podílu zdržených tramvají 0,1 - 0,15.
Při osazování detektorů navíc nebyl zpětně instalován vzdálený detektor tramvají SSZ Jiráskovo náměstí ve směru z centra.
V důsledku toho narostlo zdržení a podíl zdržených tramvajových vlaků v tomto směru. Závadu se podařilo napravit během
měsíce opětovným doplněním detektoru.
Zavedení hlídané dynamiky
Na některých křižovatkách v Praze (oblast Holešovic), kde Policie ČR často nasazuje pevné programy (neumožňují
preferenci tramvají), bylo v listopadu zavedeno opatření, jež by mělo postupně přinést zlepšení provozu tramvají v době
středně silného a slabého provozu. Pokud Policie ČR nasadí na SSZ pevný program, systém kontroluje intenzitu dopravy
před křižovatkou. Pokud nejsou kolony, SSZ se samo přepne na dynamické řízení (umožňuje preferenci tramvají). Opatření
by při korektním fungování bez závad na hardware mělo zcela vyloučit pevné řízení např. v noci a o víkendu. To je často
zapříčiněno tím, že v době silného provozu byl nasazen zásahem z ústředny pevný program a zpět do dynamického řízení už
nebylo SSZ vráceno. Opatření neřeší zásahy za silného provozu, kdy se tvoří před křižovatkami kolony aut. I při hlídané
dynamice může SSZ v tomto způsobu řízení bez preference setrvat dlouhé hodiny.
HODNOCENÍ: nehodnoceno
Vysvědčení 2003
Vysvědčení 2005
Vysvědčení 2006
Vysvědčení 2007
Vysvědčení 2008
Vysvědčení 2009
Vysvědčení 2010
Vysvědčení 2011
Vysvědčení 2012
Vysvědčení 2013
Vysvědčení 2014
Vysvědčení 2015
Vysvědčení 2016
Vysvědčení 2017
Vysvědčení 2018
Vysvědčení 2019