Palackého náměstí i ráno s preferencí
NÁVŠTĚVNOST


Palackého náměstí i ráno s preferencí


12.07.2007 - Tramvaje na Palackého náměstí si polepšily. Přestože během června narostl provoz aut ve městě, na klíčovém tramvajovém uzlu na nábřeží bylo registrováno ustoupení od vypínání preference v ranních špičkách. Nasazování pevných programů však nadále pokračuje na Bubenském nábřeží.

V červnu bylo pořízeno 270 záznamů o řízení světelných signalizačních zařízení.

K vypínání preference tramvají na SSZ Palackého náměstí docházelo v posledních letech pravidelně v ranních hodinách během dopravní špičky. Od cca 7.15 do 9.30 byly na signalizaci nasazovány pevné programy, ve kterých bylo tramvajové volno pro směr Palackého most - Moráň (obousměrně) vybíráno v pevné poloze jednou v každém cyklu, bez ohledu na skutečné nároky tramvají.

Volno do všech oblouků (kromě jednosměrné relace Palackého most - Výtoň, která byla zařazována pevně cyklicky) bylo vybíráno v pevné poloze pouze na výzvu tramvaje. To způsobovalo nárůst zdržení vlaků ve všech relacích, zvláště pak pro tramvaje jedoucí ve směru od Moráně. Zde se občas tvořily dokonce kolony tramvají.

Poprvé 18. června zaznamenaly stránky Preference, že na SSZ Palackého náměstí je i v uvedeném čase nasazeno dynamické řízení s preferencí tramvají. To se vyznačuje tím, že signalizace významně upřednostňuje především právě tramvaje od Moráně a také od Palackého mostu. Volno pro ně se může předvybírat a dokonce vkládat dvakrát během jednoho cyklu.

Ke změně navíc došlo v době, kdy ve směru od Moráně začalo kvůli výluce křižovatky Albertov jezdit o jednu linku více než v běžném provozu. Změna se zatím jen částečně projevila i na přiloženém měsíčním vyhodnocení řízení SSZ, kde podíl zjištěného řízení pevnými programy dosáhl 10 %, což je o 4 % méně než o měsíc dříve.

Řešení, které vznikalo v 90. letech přesto není optimální. Především chybí některé vzdálené detektory tramvají, vhodnější nastavení dat pro začátek a prodlužování volna a také signalizaci chybí některé fáze. V této souvislosti je vhodné uvést, že během rekonstrukce, která začne v červenci, by měla být alespoň část nedostatků odstraněna.

ŘÍZENÍ SIGNALIZACÍ Z HDŘÚ

U SSZ napojených na HDŘÚ (Hlavní dopravní řídící ústřednu) je možné dálkově měnit signální programy. Mimo jiné je možné nasadit pevné řízení bez preference tramvají místo dynamického řízení s preferencí. Zásahy do řízení provádějí příslušníci PČR z dispečerského pracoviště v ulici Na Bojišti.

Z dalších sledovaných a vyhodnocovaných SSZ pokračovalo masivní nasazování pevných programů na obou semaforech na Bubenském nábřeží, kde je tak potlačována i velmi slabá preference zavedená v roce 2003. Podíl pevných programů bez preference na Bubenském nábřeží dosáhnul ve sledovaných dobách 60 %!

Zásahy z HDŘÚ byly prováděny za silného provozu i na SSZ Argentinská - Plynární. Zde sice formálně zůstalo zachováno dynamické řízení s preferencí tramvají, takže tramvaje si mohly v určité časové poloze volno prodloužit i vložit, ale délka cyklu často přesahovala tři minuty, což mělo při nemožnosti klíčového předvýběru volna pro tramvaj za následek zdržení tramvaje i delší než při pevném řízení…

Během června bylo také opuštěno od vypínání preference na SSZ U Výstaviště - Bubenská. Tuto signalizaci stránky Preference pravidelně nesledují ani nevyhodnocují, přesto zaznamenaly značné problémy, které dopravě a tramvajím na místě působily zásahy Policie ČR pevnými programy z HDŘÚ nebo z místa řízením z ruční skříňky.

V blízké době budou stránky Preference věnovat pozornost situaci na SSZ Letenské náměstí, kde v posledních měsících docházelo ke dlouhodobému nasazování pevných programů bez preference tramvají.

Na ostatních semaforech nebylo ve sledovaných dobách vypínání preference zaznamenáno, fungující preference příznivě urychlovala provoz tramvají.

Stránky Preference pražských tramvají děkují všem, kteří se na sledování řízení signalizace v Praze podílejí.

Archiv záznamů řízení SSZ s rekapitulacemi řízení po jednotlivých měsících (na dalších listech)


Související články:
Řízení z HDŘÚ ve 3. čtvrtletí 2008 (02.11.2008)
Řízení z HDŘÚ ve 2. čtvrtletí 2008 (05.10.2008)
Bilance řízení z HDŘÚ v roce 2007 (07.02.2008)
Pevné programy z Vltavské pořád nezmizely (16.12.2007)
Konec preference na Bubenském nábřeží (18.11.2007)
HDŘÚ: nová dynamika pod tunelem se nevypíná (13.10.2007)
Prázdniny: výluky a pevné programy z HDŘÚ (09.09.2007)
Preference mezi Vltavskou a tržnicí upadá (05.06.2007)
Přes Bubenské nábřeží nadále raději autem (05.05.2007)
Na Bubenském nábřeží pevné programy z HDŘÚ (05.04.2007)
HDŘÚ: semafor pod tunelem zůstal v dynamice (04.03.2007)
SSZ Argentinská - Plynární krátce bez preference (11.02.2007)
Řízení z HDŘÚ v roce 2006 ustupovalo (06.01.2007)
HDŘÚ: u Výstaviště se dál používá pevný program (05.12.2006)
HDŘÚ: když pevný program pomáhá (05.11.2006)
Silný provoz v září preferenci neomezil (07.10.2006)
HDŘÚ: téměř stoprocentní srpen (05.09.2006)
Červenec: semafory pro tramvaje (02.08.2006)
Červen: preference vydržela i nápor aut (01.07.2006)
Květen: preference na křižovatkách zůstává (01.06.2006)
HDŘÚ vypíná preferenci jen na Palackého náměstí (02.05.2006)
Březen: vypínání preference z HDŘÚ ustoupilo (03.04.2006)
Únor: HDŘÚ pevnými programy šetřila (03.03.2006)
Leden: ubylo aut, tramvaje jsou rychlejší (02.02.2006)
Řízení z HDŘÚ v prosinci a v roce 2005 (03.01.2006)
Listopad: vypínání preference pokračuje (05.12.2005)
Říjen: znovu pevné programy (02.11.2005)
Skončilo vypínání preference? (02.10.2005)
Srpen: preference! (01.09.2005)
Červenec: zelená pro tramvaje! (01.08.2005)
Preference přežila i v červnu (02.07.2005)
Květen: pevné programy ubyly (03.06.2005)
Duben: podmíněná preference (03.05.2005)
Březen: více aut, méně preference (04.04.2005)
Znovu řízení pod tunelem (21.03.2005)
Letenské náměstí: preference aut! (09.03.2005)
Vypínání preference z ústředny v únoru kleslo (04.03.2005)
O Vánocích STŮJ! (03.01.2005)

[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasů: 1] 1 2 3 4 5

Komentáře: 0 | Přidat komentář | Informační e-mail Vytisknout článek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2024