O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Znovu řízení pod tunelem


21.03.2005 - Napsalo se dost, ale stále je to málo. Plynulost hromadné dopravy je v Praze stále nedůležitá. Alespoň tak to vypadá při pohledu na řízení světelné signalizace z HDŘÚ. Místem z nejpostiženějších je křižovatka pod Letenským tunelem. Kdy budou při řízení provozu upřednostňovány efektivní způsoby dopravy?

Řídit pevným programem z ústředny, tedy vypnout preferenci tramvají, oficiálně není nic lehkého. Podle určující koncepce má být řízení pevnými programy pomocí sestav nasazených na strukturální signální plány používáno jen ve výjimečných případech.

Ale co je výjimečný případ? V Praze se používá pevné řízení bez preference tramvají na některých křižovatkách v dopravní špičce naprosto běžně. Je dopravní špička skutečně výjimečný případ?

PREFERENCE NA PAPÍŘE

SSZ nábř. Kpt. Jaroše - Štefánikův most, tedy křižovatka pod Letenským tunelem, jedna z nejhorších co do řízení z ústředny. Světelná signalizace je vedena jako signalizace s preferencí tramvají. Ale pozor! Podle sledování Preference pražských tramvají bývá na SSZ ve vytipovaných dobách z poloviny nasazen pevný program bez preference!

A to jsou záznamy rozloženy do celého dne. Co kdyby zjišťování způsobů řízení probíhalo jen v době, kdy se přepravuje nejvíce lidí a kdy jezdí nejvíce aut i tramvají, tedy v dopravní špičce? Preferenci tramvají bychom považovali za přízrak! Přitom právě dopravní špička je okamžik, kdy je třeba nejvíce působit na uživatele a motivovat je k používání hromadné dopravy.

Až dvouminutové zdržení tramvaje na semaforu, zatímco auta v souběžném směru plynule projíždějí, jen těžko naplňuje zásady dopravní politiky města…

PROČ?

Co vede policisty na dopravní ústředně k domněnce, že pevný program je za silného provozu rozumný? Že pomáhá řešit problémy přeplněných silnic? V situaci, v níž se Praha nachází, je přece nutné hledat každou sebemenší možnost, jak motivovat lidi k používání hromadné dopravy.

Proč tedy pevné programy? Porovnejme pod Letenským tunelem oba způsoby řízení.

Ukázka fungování světelné signalizace z křižovatky nábř. Kpt. Jaroše - Štefánikův most:
Video - pevné řízení bez preference tramvají - nasazeno z HDŘÚ, cyklus 120 sekund (9,8 MB)
Video - dynamické řízení s preference tramvají - (6,1 MB)

Tato videa jsou zkrácená, ta původní obsahují také dlouhá volna v relaci tunel-most, která kompenzují předchozí preferenční zásahy ve prospěch tramvají. Aby záznamy nevypadaly příliš jednoznačně, je třeba dodat, že i při pevném programu může tramvaj náhodně projet zcela bez zdržení, nebo že i v dynamickém řízení se může nepatrně zdržet. Orientačně lze uvést, že průměrně se tramvaj pod Letenským tunelem zdrží v pevném řízení cca 6 x delší dobu než v dynamice a má 2,5 x větší pravděpodobnost, že bude zdržena.

Tak proč tedy pevné programy? Kvůli autům?

Na křižovatku ústí Letenský tunel. Je žádoucí, aby v tunelu nestála kolona, hlavně z bezpečnostních důvodů. Jenže v dynamickém řízení jsou volna po nábřeží (v kolizi s tunelem) vybírána v převážné většině na základě nároků tramvají – a souběžná auta jedou s nimi. Pokud nejsou u křižovatky tramvaje, jezdí naopak většinou kolizní relace tunel-most. A pokud ani takový způsob řízení pro uvolnění tunelu nestačí, vypneme preferenci? Posílíme zelené z tunelu na maximum? Budeme ho doslova vypouštět???

Co z toho vznikne? Zvlášť za silného provozu pak tunel od Letné funguje jako násoska. Čím více aut jím pustím, tím víc do něj bude přijíždět. Proč by řidiči čekali v koloně ve Veletržní, když je tunel "preferovaný". Ale kde to skončí? Co takhle raději omezit vjezdy aut do tunelu na únosnou míru tak, aby se tunelem plynule projíždělo a pod ním mohla fungovat preference vozidel MHD? Není to nic těžkého, signalizace na Letenském náměstí to umí!

Co umí pevný program? Zdržuje tramvaje. Jeho pozitiva pro auta se často blíží nule. Nic nezmůže na křižovatce, na kterou se ze všech stran tlačí kolony aut.

Tak proč tedy pevné programy?

Je pro ústřednu důležité dostat rychle do centra města právě takové množství vozidel, které tam jede? Proč? Vždyť kousek za křižovatkou pod tunelem je samotné centrum města. Ulice se zúží, chodí po nich spousta chodců, auta jezdí po kolejích nebo alespoň neodděleně od kolejového tělesa.

Kdo je na vině? Z ústředny řídí policie, ale tuto službu provádí pro město. To nese zodpovědnost a s vypínáním preference tiše souhlasí.

Rychlost, plynulost a spolehlivost dopravy je jedním z faktorů, které ovlivňují uživatele při volbě mezi oběma způsoby přepravy.

Proč kritizovat lidi za to, že tolik jezdí autem? Prostě jen zvolili rychlejší způsob dopravy. Vždyť tramvaje jsou bez preference opravdu pomalé.


Související články:
Řízení z HDŘÚ ve 3. čtvrtletí 2008 (02.11.2008)
Řízení z HDŘÚ ve 2. čtvrtletí 2008 (05.10.2008)
Bilance řízení z HDŘÚ v roce 2007 (07.02.2008)
Pevné programy z Vltavské pořád nezmizely (16.12.2007)
Konec preference na Bubenském nábřeží (18.11.2007)
HDŘÚ: nová dynamika pod tunelem se nevypíná (13.10.2007)
Prázdniny: výluky a pevné programy z HDŘÚ (09.09.2007)
Palackého náměstí i ráno s preferencí (12.07.2007)
Preference mezi Vltavskou a tržnicí upadá (05.06.2007)
Přes Bubenské nábřeží nadále raději autem (05.05.2007)
Na Bubenském nábřeží pevné programy z HDŘÚ (05.04.2007)
HDŘÚ: semafor pod tunelem zůstal v dynamice (04.03.2007)
SSZ Argentinská - Plynární krátce bez preference (11.02.2007)
Řízení z HDŘÚ v roce 2006 ustupovalo (06.01.2007)
HDŘÚ: u Výstaviště se dál používá pevný program (05.12.2006)
HDŘÚ: když pevný program pomáhá (05.11.2006)
Silný provoz v září preferenci neomezil (07.10.2006)
HDŘÚ: téměř stoprocentní srpen (05.09.2006)
Červenec: semafory pro tramvaje (02.08.2006)
Červen: preference vydržela i nápor aut (01.07.2006)
Květen: preference na křižovatkách zůstává (01.06.2006)
HDŘÚ vypíná preferenci jen na Palackého náměstí (02.05.2006)
Březen: vypínání preference z HDŘÚ ustoupilo (03.04.2006)
Únor: HDŘÚ pevnými programy šetřila (03.03.2006)
Leden: ubylo aut, tramvaje jsou rychlejší (02.02.2006)
Řízení z HDŘÚ v prosinci a v roce 2005 (03.01.2006)
Listopad: vypínání preference pokračuje (05.12.2005)
Říjen: znovu pevné programy (02.11.2005)
Skončilo vypínání preference? (02.10.2005)
Srpen: preference! (01.09.2005)
Červenec: zelená pro tramvaje! (01.08.2005)
Preference přežila i v červnu (02.07.2005)
Květen: pevné programy ubyly (03.06.2005)
Duben: podmíněná preference (03.05.2005)
Březen: více aut, méně preference (04.04.2005)
Letenské náměstí: preference aut! (09.03.2005)
Vypínání preference z ústředny v únoru kleslo (04.03.2005)
O Vánocích STŮJ! (03.01.2005)

[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5

Komentáře: 0 | Přidat komentář | Informační e-mail Vytisknout článek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019