Letenské náměstí: preference aut!
O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST


Letenské náměstí: preference aut!


09.03.2005 - Preference tramvají před auty je pojem známý. Uplatňování takového prvku v řízení dopravy je logické. Ale co preference aut před tramvajemi? Hloupost? V Praze existuje signalizace s velmi nepřátelským chováním k tramvajím. Přitom k autům, která jedou stejným směrem, je poměrně vlídná. Kde? Na Letenském náměstí.

Pomineme nepominutelné, a sice to, že křižovatka je za silnějšího provozu namísto dynamického řízení s preferencí tramvají řízena pevnými programy bez preference. A také to, že ani dynamické řízení není vinou různých vlivů pro tramvaje ideální.

Zaměřme se na pevný program, který je na této křižovatce obvykle nasazen z HDŘÚ, směr do centra, tedy od Letné ke Strossmayerovu náměstí, v pořadí druhá návěstidla od Sparty. V bodech:

  • cyklus řízení 100 sekund
  • volno pro tramvaje 7 sekund, což znamená, že v jednom cyklu řízení projede jediná tramvajová souprava, případně sólo vůz + další vlak
  • volno pro auta v souběžném směru 33 sekund
  • volno pro tramvaje i pro souběžná auta začíná ve stejnou dobu

Ukázka řízení z křižovatky Letenské náměstí:
Video - pevné řízení bez preference tramvají - nasazeno z HDŘÚ (2,14 MB)

Před rokem fungovala signalizace jinak. Byl sice nasazován pevný program, ale jiný. Pokud už tramvaje před křižovatkou stály, stihly ji projet dřív než auta. Své volno totiž dostaly v mírném předstihu před auty a na průpletu o pár desítek metrů dál byly o pár vteřinek dříve. Volno pro tramvaje navíc nebylo tak krátké jako nyní.

FABRIKA NA ZPOŽDĚNÍ

Jak je to nyní? Při popsaném stávajícím způsobu řízení je touto signalizací zdrženo téměř 100% tramvajových vlaků. Když se tramvaj po čekání (až 1,5 minuty) rozjede na volno na prvním návěstidle, na druhém většinou nestíhá začátek volna a přijíždí o 1-2 sekundy později. Na průpletu se o pár desítek metrů dál pere s auty, která se rozjela na zelenou v souběžném jízdním pruhu. Auta chtějí doleva, tramvaj přímo. Má přednost, ale často dochází na brzdy, nebo alespoň pomalou jízdu. Tak se zhoršuje plynulost tramvajové i automobilové dopravy. Navíc, v tak krátkém volnu stíhá projet jen jedna tramvajová souprava případně sólo vůz + další tramvaj. Za první soupravou stihne projet další tramvaj jen v případě, že oba řidiči předvedou nepříjemně prudký rozjezd, nebo že ten druhý projede na stůj.

Proč se řídí programem, který

  • má tak krátkou délku volna pro tramvaje (7% z cyklu)
  • pustí do následujícího průpletu současně auta i tramvaje?

Fakta: Jezdí zde pět linek, což znamená, že ve špičce přes křižovatku projíždí pět vlaků za osm minut. Neúprosné pravidlo, které, pokud nechceme vytvořit kolonu tramvají, je třeba dodržet. Křižovatce je celkem jedno, zdali projedou dvě i tři tramvaje najednou, a pak je na další dva cykly klid, nebo zda jsou tramvaje pouštěny ve třech cyklech po jedné. Ale tramvajím to jedno není.

Praktický příklad: Od zastávky Sparta jedou těsně za sebou dvě tramvajové soupravy. První těsně přichází o volno, druhá za ní logicky také neprojede. Protože v každém cyklu řízení propustí signalizace kvůli 7s volnu jen jednu soupravu, bude zdržení následující. První tramvaj cca 1,5 minuty, druhá tramvaj cca 3,2 minuty. I průměrně smýšlejícímu člověku dojde, že ta druhá tramvaj, pokud ještě na Spartě jela přesně (bez tolerance) podle grafikonu, po průjezdu Letenského náměstí se dostane do kategorie zpožděných vlaků. Takové je někdy v praxi uplatňování preference MHD...


Související články:
Řízení z HDŘÚ ve 3. čtvrtletí 2008 (02.11.2008)
Řízení z HDŘÚ ve 2. čtvrtletí 2008 (05.10.2008)
Bilance řízení z HDŘÚ v roce 2007 (07.02.2008)
Pevné programy z Vltavské pořád nezmizely (16.12.2007)
Konec preference na Bubenském nábřeží (18.11.2007)
HDŘÚ: nová dynamika pod tunelem se nevypíná (13.10.2007)
Prázdniny: výluky a pevné programy z HDŘÚ (09.09.2007)
Palackého náměstí i ráno s preferencí (12.07.2007)
Preference mezi Vltavskou a tržnicí upadá (05.06.2007)
Přes Bubenské nábřeží nadále raději autem (05.05.2007)
Na Bubenském nábřeží pevné programy z HDŘÚ (05.04.2007)
HDŘÚ: semafor pod tunelem zůstal v dynamice (04.03.2007)
SSZ Argentinská - Plynární krátce bez preference (11.02.2007)
Řízení z HDŘÚ v roce 2006 ustupovalo (06.01.2007)
HDŘÚ: u Výstaviště se dál používá pevný program (05.12.2006)
HDŘÚ: když pevný program pomáhá (05.11.2006)
Silný provoz v září preferenci neomezil (07.10.2006)
HDŘÚ: téměř stoprocentní srpen (05.09.2006)
Červenec: semafory pro tramvaje (02.08.2006)
Červen: preference vydržela i nápor aut (01.07.2006)
Květen: preference na křižovatkách zůstává (01.06.2006)
HDŘÚ vypíná preferenci jen na Palackého náměstí (02.05.2006)
Březen: vypínání preference z HDŘÚ ustoupilo (03.04.2006)
Únor: HDŘÚ pevnými programy šetřila (03.03.2006)
Leden: ubylo aut, tramvaje jsou rychlejší (02.02.2006)
Řízení z HDŘÚ v prosinci a v roce 2005 (03.01.2006)
Listopad: vypínání preference pokračuje (05.12.2005)
Říjen: znovu pevné programy (02.11.2005)
Skončilo vypínání preference? (02.10.2005)
Srpen: preference! (01.09.2005)
Červenec: zelená pro tramvaje! (01.08.2005)
Preference přežila i v červnu (02.07.2005)
Květen: pevné programy ubyly (03.06.2005)
Duben: podmíněná preference (03.05.2005)
Březen: více aut, méně preference (04.04.2005)
Znovu řízení pod tunelem (21.03.2005)
Vypínání preference z ústředny v únoru kleslo (04.03.2005)
O Vánocích STŮJ! (03.01.2005)

[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5

Komentáře: 1 | Přidat komentář | Informační e-mail Vytisknout článek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019