O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Preference mezi Vltavskou a tržnicí upadá


05.06.2007 - Stále častěji jsou na dvou semaforech na Bubenském nábřeží nasazovány z HDŘÚ pevné programy bez preference namísto alespoň jednosměrné preference tramvají. Kromě toho je dle sledování stránek Preference upřednostňování MHD nadále zbavováno SSZ Palackého náměstí.

V květnu bylo pořízeno 435 záznamů o řízení světelných signalizačních zařízení. Sledování dvou semaforů na Bubenském nábřeží (SSZ Bubenské nábřeží - Argentinská a SSZ Bubenské nábřeží - tramvajová trať) přineslo posun směrem k horšímu. S preferencí tramvají fungovala zařízení ve 36 % pozorovaných případů, což je o polovinu méně než o měsíc dříve.

ŘÍZENÍ SIGNALIZACÍ Z HDŘÚ

U SSZ napojených na HDŘÚ (Hlavní dopravní řídící ústřednu) je možné dálkově měnit signální programy. Mimo jiné je možné nasadit pevné řízení bez preference tramvají místo dynamického řízení s preferencí. Zásahy do řízení provádějí příslušníci PČR z dispečerského pracoviště v ulici Na Bojišti.

Tento pokles je jednak způsoben větším podílem sledování SSZ v době dopravní špičky, než v předchozích měsících, kdy byla jistá část údajů nabírána například i v nočním provozu, ale jednak také faktickým nárůstem řízení pevnými programy na úkor preference tramvají. Příčinou je především sezonní vliv, tedy větší nápor aut. Lze uvést, že preference na semaforech na Bubenském nábřeží oproti dubnu poklesla.

Stejně tak je však třeba dodat, že rozdíl mezi dynamickým řízení s omezenou (jednosměrnou) preferencí tramvají, která je zadána v řadiči, a pevným programem bez preference, zase není natolik zásadní.

Pokud bychom měli v případě Bubenského nábřeží mluvit o skutečně efektivní preferenci s citelným přínosem pro průjezd tramvají, je třeba zde aplikovat preferenci plnou (obousměrnou), která zde byla zrušena krátce po svém zavedení v roce 1998.

Zatím je však před preferencí upřednostňována i při nárocích tramvají liniová koordinace pro individuální automobilovou dopravu. Zvláště za silnějšího provozu, kdy je oblast dopravně přetížená, tak dochází k situacím, kdy auta mají zelenou, ale kolona vozidel jen velmi pomalu projíždí obě křižovatky. Tramvaje přitom stojí a čekají na signál volno. Ten někdy padne zrovna v okamžiku, kdy popojíždějící vozidla blokují koleje…

Pevné programy jsou nadále v ranní dopravní špičce registrovány na SSZ Palackého náměstí.

Z křižovatek, které stránky Preference nesledují a nevyhodnocují, bylo nadále zaznamenáno nasazování pevných programů na SSZ Letenské náměstí. Probíhá už třetí měsíc a je pravděpodobně způsobeno občasným zamrznutím signalizace v zelené pro hlavní směr při dynamickém řízení. To mělo nepříznivé dopady na provoz ostatních směrů, především pak pro chodce.

Na ostatních semaforech nebylo ve sledovaných dobách vypínání preference prokazatelně zaznamenáno.

Stránky Preference pražských tramvají děkují všem, kteří se na sledování řízení signalizace v Praze podílejí.

Archiv záznamů řízení SSZ s rekapitulacemi řízení po jednotlivých měsících (na dalších listech)


Související články:
Řízení z HDŘÚ ve 3. čtvrtletí 2008 (02.11.2008)
Řízení z HDŘÚ ve 2. čtvrtletí 2008 (05.10.2008)
Bilance řízení z HDŘÚ v roce 2007 (07.02.2008)
Pevné programy z Vltavské pořád nezmizely (16.12.2007)
Konec preference na Bubenském nábřeží (18.11.2007)
HDŘÚ: nová dynamika pod tunelem se nevypíná (13.10.2007)
Prázdniny: výluky a pevné programy z HDŘÚ (09.09.2007)
Palackého náměstí i ráno s preferencí (12.07.2007)
Přes Bubenské nábřeží nadále raději autem (05.05.2007)
Na Bubenském nábřeží pevné programy z HDŘÚ (05.04.2007)
HDŘÚ: semafor pod tunelem zůstal v dynamice (04.03.2007)
SSZ Argentinská - Plynární krátce bez preference (11.02.2007)
Řízení z HDŘÚ v roce 2006 ustupovalo (06.01.2007)
HDŘÚ: u Výstaviště se dál používá pevný program (05.12.2006)
HDŘÚ: když pevný program pomáhá (05.11.2006)
Silný provoz v září preferenci neomezil (07.10.2006)
HDŘÚ: téměř stoprocentní srpen (05.09.2006)
Červenec: semafory pro tramvaje (02.08.2006)
Červen: preference vydržela i nápor aut (01.07.2006)
Květen: preference na křižovatkách zůstává (01.06.2006)
HDŘÚ vypíná preferenci jen na Palackého náměstí (02.05.2006)
Březen: vypínání preference z HDŘÚ ustoupilo (03.04.2006)
Únor: HDŘÚ pevnými programy šetřila (03.03.2006)
Leden: ubylo aut, tramvaje jsou rychlejší (02.02.2006)
Řízení z HDŘÚ v prosinci a v roce 2005 (03.01.2006)
Listopad: vypínání preference pokračuje (05.12.2005)
Říjen: znovu pevné programy (02.11.2005)
Skončilo vypínání preference? (02.10.2005)
Srpen: preference! (01.09.2005)
Červenec: zelená pro tramvaje! (01.08.2005)
Preference přežila i v červnu (02.07.2005)
Květen: pevné programy ubyly (03.06.2005)
Duben: podmíněná preference (03.05.2005)
Březen: více aut, méně preference (04.04.2005)
Znovu řízení pod tunelem (21.03.2005)
Letenské náměstí: preference aut! (09.03.2005)
Vypínání preference z ústředny v únoru kleslo (04.03.2005)
O Vánocích STŮJ! (03.01.2005)

[Akt. známka: 1,50 / Počet hlasů: 2] 1 2 3 4 5

Komentáře: 0 | Přidat komentář | Informační e-mail Vytisknout článek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019