O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Červenec: semafory pro tramvaje


02.08.2006 - Preference tramvají na křižovatkách nadále funguje. I první prázdninový měsíc pokračovalo na sledovaných a vyhodnocovaných signalizacích dynamické řízení. Z nich se pevné programy používají jen ráno na Palackého náměstí a krátce byly kvůli dopravnímu omezení nasazeny pod Letenským tunelem. V červenci bylo pořízeno 209 záznamů o řízení.

Vypnutí preference tramvají na SSZ nábřeží kpt. Jaroše - Štefánikův most (pod Letenským tunelem) bylo stejně jako v květnu způsobeno uzavřením nábřežní komunikace, která prochází rekonstrukcí. Vozidla musela jezdit vrchem přes křižovatku pod tunelem.

Jiný způsob řešení než nasazení pevného programu z HDŘÚ není prakticky příliš realizovatelný. Vyžadoval by si další variantu dopravního řešení. Červencové omezení oproti tomu květnovému navíc proběhlo pouze o víkendu, takže dopady byly minimální. Navíc i další související opatření byla provedena opět pečlivě a 19% podíl pevného řízení ve sledovaných dobách je až zkresleně pesimistický.

ŘÍZENÍ SIGNALIZACÍ Z HDŘÚ

U SSZ napojených na HDŘÚ (Hlavní dopravní řídící ústřednu) je možné dálkově měnit signální programy. Mimo jiné je možné nasadit pevné řízení bez preference tramvají místo dynamického řízení s preferencí. Zásahy do řízení provádějí příslušníci PČR z dispečerského pracoviště v ulici Na Bojišti.

Naopak je třeba vyzdvihnout dynamické řízení této signalizace v době výluky ve Vodičkově ulici. Přes křižovatku jezdilo šest tramvajových linek, místo obvyklých pěti a současných dvou. (Dvě nyní jezdí kvůli další výluce na náměstí Republiky.) Semafor tento nápor s rezervou zvládnul. Převážná většina tramvají jezdila zcela plynule a přitom nedocházelo k zásadnímu omezování IAD.

Zdaleka tak plynule nefungovala tramvajová doprava například na sousedním Čechově mostě, kde vlaky sdílejí koleje se silničními vozidly a při jejich větším množství tu vždycky docházelo k tvorbě kolon tramvají a aut a nárůstu zdržení. Bylo tomu tak i nyní, kdy sem byly odkloněny některé spoje kvůli uzavření Vodičkovy. Pokud by však auta na most v tomto období nemohla, tramvaje by zde jezdily srovnatelně plynule jako v běžném provozu.

CHYBA DETEKCE NA PALACKÉHO NÁMĚSTÍ

Pevné programy se ze sledovaných křižovatek používají ještě na Palackého náměstí, a to výhradně v ranní dopravní špičce. Dochází tak ke zhoršení podmínek pro provoz MHD především od Moráně. Dalším problémem této křižovatky, který se v posledních týdnech výrazně prohlubuje, jsou závady detekce tramvají, které jsou zaznamenávány pro směr od Anděla přímo a od Výtoně vpravo.

Chybou je postiženo dle pozorování cca 20% přihlášení. Tramvaj se buď nepřihlásí vůbec, nebo se jí nárok po přihlášení bezdůvodně samovolně smaže. Video zde! Řidiči pak musí volno nárokovat ručně na kontaktním zámku na chodníku, nebo v horším případě dokonce čekají na vysvobození protijedoucí tramvají. I několik minut.

Pevné programy se také, především odpoledne, používají na křižovatce U Výstaviště - Dukelských Hrdinů (u zast. Výstaviště), ze které stránky Preference pražských tramvají nevedou záznamy. Tento způsob řízení přináší zbytečné zdržování tramvají od Veletržní. Z opačného směru k významnému zhoršení pro tramvaje nedochází, protože potřebnou preferenci tramvají v tomto směru neobsahuje ani dynamické řízení.

Řešením pro tuto signalizaci je nepochybně změna software SSZ, která by umožnila standardní preferenci nejen od Veletržní, ale také od Nádraží Holešovice, včetně odbočení linky 5 do smyčky.

Stránky Preference pražských tramvají děkují všem, kteří se na sledování řízení signalizace podílejí. A ještě malé ohlédnutí na závěr. Právě před rokem došlo poprvé v historii pražské dopravy k opuštění masivního nasazování pevných programů bez preference tramvají na světelné signalizace. V červenci 2005 Policie ČR tedy přestala z HDŘÚ rušit preferenci MHD na SSZ. Tehdy jen na tři měsíce. V říjnu se z ústředny znovu začalo řídit. Činnost znovu ustala v březnu tohoto roku. Snad definitivně.

Archiv záznamů řízení SSZ s rekapitulacemi řízení po jednotlivých měsících (na dalších listech)


Související články:
Řízení z HDŘÚ ve 3. čtvrtletí 2008 (02.11.2008)
Řízení z HDŘÚ ve 2. čtvrtletí 2008 (05.10.2008)
Bilance řízení z HDŘÚ v roce 2007 (07.02.2008)
Pevné programy z Vltavské pořád nezmizely (16.12.2007)
Konec preference na Bubenském nábřeží (18.11.2007)
HDŘÚ: nová dynamika pod tunelem se nevypíná (13.10.2007)
Prázdniny: výluky a pevné programy z HDŘÚ (09.09.2007)
Palackého náměstí i ráno s preferencí (12.07.2007)
Preference mezi Vltavskou a tržnicí upadá (05.06.2007)
Přes Bubenské nábřeží nadále raději autem (05.05.2007)
Na Bubenském nábřeží pevné programy z HDŘÚ (05.04.2007)
HDŘÚ: semafor pod tunelem zůstal v dynamice (04.03.2007)
SSZ Argentinská - Plynární krátce bez preference (11.02.2007)
Řízení z HDŘÚ v roce 2006 ustupovalo (06.01.2007)
HDŘÚ: u Výstaviště se dál používá pevný program (05.12.2006)
HDŘÚ: když pevný program pomáhá (05.11.2006)
Silný provoz v září preferenci neomezil (07.10.2006)
HDŘÚ: téměř stoprocentní srpen (05.09.2006)
Červen: preference vydržela i nápor aut (01.07.2006)
Květen: preference na křižovatkách zůstává (01.06.2006)
HDŘÚ vypíná preferenci jen na Palackého náměstí (02.05.2006)
Březen: vypínání preference z HDŘÚ ustoupilo (03.04.2006)
Únor: HDŘÚ pevnými programy šetřila (03.03.2006)
Leden: ubylo aut, tramvaje jsou rychlejší (02.02.2006)
Řízení z HDŘÚ v prosinci a v roce 2005 (03.01.2006)
Listopad: vypínání preference pokračuje (05.12.2005)
Říjen: znovu pevné programy (02.11.2005)
Skončilo vypínání preference? (02.10.2005)
Srpen: preference! (01.09.2005)
Červenec: zelená pro tramvaje! (01.08.2005)
Preference přežila i v červnu (02.07.2005)
Květen: pevné programy ubyly (03.06.2005)
Duben: podmíněná preference (03.05.2005)
Březen: více aut, méně preference (04.04.2005)
Znovu řízení pod tunelem (21.03.2005)
Letenské náměstí: preference aut! (09.03.2005)
Vypínání preference z ústředny v únoru kleslo (04.03.2005)
O Vánocích STŮJ! (03.01.2005)

[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5

Komentáře: 24 | Přidat komentář | Informační e-mail Vytisknout článek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019