O ČEM SE MLUVÍ
NÁVŠTĚVNOST

Přes Bubenské nábřeží nadále raději autem


05.05.2007 - Vypínání preference tramvají z HDŘÚ pokračuje v obdobné míře jako v předešlých měsících. Podle sledování stránek Preference se nadále týká v ranních dopravních špičkách Palackého náměstí a zvláště za silnějšího provozu i dvou SSZ na Bubenském nábřeží, kde je znemožňována byť jen omezená preference. Byla však znovu registrována i preference obousměrná!

V měsíci dubnu bylo pořízeno 286 záznamů o řízení světelných signalizačních zařízení. Dvě signalizace na Bubenském nábřeží (SSZ Bubenské nábřeží - Argentinská a SSZ Bubenské nábřeží - tramvajová trať) byly do měsíčního vyhodnocení zařazeny podruhé a výsledky potvrdily sledování z měsíce března.

Na obou těchto semaforech byla preference mimo provoz ve 30 % zjištěných případů, zvláště za silnějšího provozu. Vypnutí preference se projevuje většinou tak, že tramvaje jsou obvykle mírně zdržovány i na druhém semaforu v každém směru jízdy, zatímco v dynamickém řízení projíždějí druhým semaforem plynule.

ŘÍZENÍ SIGNALIZACÍ Z HDŘÚ

U SSZ napojených na HDŘÚ (Hlavní dopravní řídící ústřednu) je možné dálkově měnit signální programy. Mimo jiné je možné nasadit pevné řízení bez preference tramvají místo dynamického řízení s preferencí. Zásahy do řízení provádějí příslušníci PČR z dispečerského pracoviště v ulici Na Bojišti.

V obou způsobech řízení přitom shodně platí, že na prvním semaforu ve směru jízdy čekají tramvaje na pevnou polohu v cyklu. Takže i při řízení s omezenou preferencí, kterou signalizace oficiálně realizuje, se může tramvaj zdržet až přes jednu minutu.

Plynulý průjezd přes obě SSZ zajišťuje pouze plná (obousměrná) preference tramvají, která byla krátce po zřízení v roce 1998 zrušena. Stránky Preference však v lednu 2007 zaznamenaly i tuto obousměrnou preferenci a prokázaly (odkaz na článek), že je možné ji používat.

A k tomu také nejméně v jednom případě během minulého měsíce došlo. 18. dubna v dopoledních hodinách byla na obou semaforech opět aplikována obousměrná preference tramvají. Zásadní nepříznivé dopady na IAD přitom nebyly zaznamenány obdobně jako lednu.

Standardem se však obousměrná preference (dosud) nestala a průjezd automobilem je přes Bubenské nábřeží díky větším podílům zelené běžně rychlejší než jízda tramvají. Výjimkou jsou situace, kdy je oblast přetížena automobily, které nemohou kvůli kongescím pokračovat v jízdě a pomalu popojíždějí přes koleje. Ve výsledku pak stojí všichni. V těchto situacích však bývá zvykem spíše úplné vypnutí preference a nasazení pevného programu než upřednostnění MHD. Přitom uvedeným místem projíždí pilotní linka preference MHD č. 3.

Kromě zmíněného semaforu na Palackého náměstí, kde je preference vypínána v ranních hodinách, byl zaznamenán pevný program také v jednom případě na SSZ Veletržní - Dukelských hrdinů po skončení fotbalového utkání na Letné.

Na ostatních sledovaných a vyhodnocovaných semaforech nebylo vypínání preference zaznamenáno a preference na nich funguje trvale, což má příznivý dopad na rychlost a přesnost provozu MHD.

Stránky Preference pražských děkují všem, kteří se na sledování řízení signalizace v Praze podílejí.

Archiv záznamů řízení SSZ s rekapitulacemi řízení po jednotlivých měsících (na dalších listech)


Související články:
Řízení z HDŘÚ ve 3. čtvrtletí 2008 (02.11.2008)
Řízení z HDŘÚ ve 2. čtvrtletí 2008 (05.10.2008)
Bilance řízení z HDŘÚ v roce 2007 (07.02.2008)
Pevné programy z Vltavské pořád nezmizely (16.12.2007)
Konec preference na Bubenském nábřeží (18.11.2007)
HDŘÚ: nová dynamika pod tunelem se nevypíná (13.10.2007)
Prázdniny: výluky a pevné programy z HDŘÚ (09.09.2007)
Palackého náměstí i ráno s preferencí (12.07.2007)
Preference mezi Vltavskou a tržnicí upadá (05.06.2007)
Na Bubenském nábřeží pevné programy z HDŘÚ (05.04.2007)
HDŘÚ: semafor pod tunelem zůstal v dynamice (04.03.2007)
SSZ Argentinská - Plynární krátce bez preference (11.02.2007)
Řízení z HDŘÚ v roce 2006 ustupovalo (06.01.2007)
HDŘÚ: u Výstaviště se dál používá pevný program (05.12.2006)
HDŘÚ: když pevný program pomáhá (05.11.2006)
Silný provoz v září preferenci neomezil (07.10.2006)
HDŘÚ: téměř stoprocentní srpen (05.09.2006)
Červenec: semafory pro tramvaje (02.08.2006)
Červen: preference vydržela i nápor aut (01.07.2006)
Květen: preference na křižovatkách zůstává (01.06.2006)
HDŘÚ vypíná preferenci jen na Palackého náměstí (02.05.2006)
Březen: vypínání preference z HDŘÚ ustoupilo (03.04.2006)
Únor: HDŘÚ pevnými programy šetřila (03.03.2006)
Leden: ubylo aut, tramvaje jsou rychlejší (02.02.2006)
Řízení z HDŘÚ v prosinci a v roce 2005 (03.01.2006)
Listopad: vypínání preference pokračuje (05.12.2005)
Říjen: znovu pevné programy (02.11.2005)
Skončilo vypínání preference? (02.10.2005)
Srpen: preference! (01.09.2005)
Červenec: zelená pro tramvaje! (01.08.2005)
Preference přežila i v červnu (02.07.2005)
Květen: pevné programy ubyly (03.06.2005)
Duben: podmíněná preference (03.05.2005)
Březen: více aut, méně preference (04.04.2005)
Znovu řízení pod tunelem (21.03.2005)
Letenské náměstí: preference aut! (09.03.2005)
Vypínání preference z ústředny v únoru kleslo (04.03.2005)
O Vánocích STŮJ! (03.01.2005)

[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5

Komentáře: 0 | Přidat komentář | Informační e-mail Vytisknout článek

Tento web je postaven na redakčním systému phpRS - © Pražské tramvaje 2004-2019